Fødevaredata: Database over næringsstoffer i fødevarer

DTU Fødevareinstituttet viderefører en meget lang tradition med at udgive tabeller over indholdet af næringsstoffer i fødevarer på det danske marked. Fødevaretabeller er et af ernæringsvidenskabens grundlæggende redskaber.

DTU Fødevareinstituttet udgiver i dag fødevaredata på nettet i en mobilvenlig database: Fødevaredata, frida.fooddata.dk. Her er oplysninger om energi og næringsstoffer (vitaminer, mineraler, fedt, protein og kulhydrater) i mere end 1.000 fødevarer. Hensigten er, at databasen afspejler udbuddet af fødevarer i Danmark.

Søg selv og hent data til din egen computer

Brugerne kan selv søge oplysninger i Fødevaredata. Det er også muligt at hente data ned på sin egen pc og arbejde videre med data dér. Databasen er især interessant for personer, der beskæftiger sig professionelt med ernæring.

Erfaringerne fra analysearbejdet peger på, at næringsindholdet i fødevarer generelt er stabilt. Eksempelvis har næringsindholdet i æg ikke ændret sig væsentligt de seneste 50 år. Det understreger, at gamle data ikke nødvendigvis behøver være forældede data.

Gå til fødevaredatabasens website, frida.fooddata.dk.