Laboratorie for mikrobiel bioteknologi & bioraffinering

Laboratorie for mikrobiel bioteknologi & bioraffinering er et moderne mikrobiologisk GMO 1 laboratorium, hvor instituttets forskere hovedsageligt arbejder med fødevarerelevante mikroorganismer. Laboratoriet er udstyret med faciliteter til at dyrke mikroorganismer og til at karakterisere deres metabolisme. Det omfatter en ”biolog”, som kan benyttes til identificering og karakterisering af mikroorganismer, samt HPLC-analyse udstyr til at afgøre mikroorganismernes produktionsmønstre.

I laboratoriet kan der arbejdes med både naturlige og gensplejsede organismer. Laboratoriet råder også over et ARTP-system, der kan generere varianter af mikroorganismer med nye egenskaber, samt et cellesorteringssystem (MMC) som kan håndtere små dråber med bakterier, som kan vise sig praktisk, når man skal optimere på og finde nye fødevarerelevante mikroorganismer.

Personalet i laboratoriet spiller en afgørende rolle i udviklingen af fremtidens løsninger indenfor fødevarefermentering og er blandt de førende indenfor mælkesyrebakterieforskning. De er for eksempel kommet med løsninger, der kan halvere tiden, det tager at lave ost. Derudover har de også udviklet løsninger, der kan forbedre plantebaserede fødevarers smag.

Peter Ruhdal Jensen

Peter Ruhdal Jensen Professor, forskningsgruppeleder