Photo: Colourbox.com

DTU-professor vinder 3R-prisen 2021

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed Sundhed og sygdomme Computerberegning Matematisk modellering

Professor Anne Marie Vingaard fra DTU Fødevareinstituttet har modtaget 3R-prisen 2021 for sit arbejde for at anvende forsøgsdyrfri celle- og computermodeller i sin forskning.

Professor Anne Marie Vingaard fik som den ottende modtager overrakt 3R prisen på Danmarks 3R-Centers internationale symposium den 16. november 2021 i København af 3R-centerets bestyrelsesformand Axel Kornerup Hansen. Hun modtog prisen for hendes store fokus på at anvende forsøgsdyrsfri modeller i sin forskning.

Anne Marie Vinggaard er professor i molekylær toksikologi ved DTU Fødevareinstituttet, hvor hun i mange år har beskæftiget sig med hormonforstyrrende stoffers indvirkning på ufødte børn. Hun har i den forbindelse – i et samarbejde med matematikere og statistikere - spillet en vigtig rolle i udviklingen af celle- og computermodeller, som kan bidrage til forudsigelsen af et stort antal hormonforstyrrende stoffers problematiske effekter og samtidig unødvendiggøre et stort antal forsøgsdyr.

Forskningen har omfattet studier af enkelte kemikalier og i de seneste år primært blandinger af kemiske stoffer – de såkaldte cocktaileffekter. Hun har bl.a. været med til at udvikle en ”mixture calculator”, hvor alle frit kan beregne den samlede effekt af udvalgte kemikalier.

Professor Anne Marie Vinggard og bestyrelsesformand i Danmarks 3R-Center Axel Kornerup Hansen. Foto: Kim Granli | Professor Anne Marie Vinggard and Chairman of the board of the Danish 3R-Center Axel Kornerup Hansen. Photo: Kim Granli

Professor Anne Marie Vinggard og bestyrelsesformand i Danmarks 3R-Center Axel Kornerup Hansen. Foto: Kim Granli.

Se nyhed fra Danmarks 3R-Center om prisoverrækkelsen og find mere information om 3R-prisen på centrets website.