Film om verdenskort over bakterier

Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer Gener og genomer Fødevarer, fisk og landbrug Sundhed og sygdomme

Inden for 5-10 år vil det være muligt overalt i verden i løbet af få dage at analysere DNA fra bakterier og få vist resultater om art, type og antibiotikaresistens på et netbaseret verdenskort. Globalt kan det bidrage til at bekæmpe og forebygge smitsomme sygdomme. Det er perspektiverne for Center for Genomisk Epidemiologi ved DTU Fødevareinstituttet og DTU Systembiologi, som det Strategiske Forskningsråd nu lavet en film om.

Hvert år dør 15 millioner mennesker over hele verden af smitsomme sygdomme. Hvis man hurtigere og bedre kan diagnosticere sygdommene vil det bidrage til, at lægerne mere effektivt kan bekæmpe og forebygge de smitsomme sygdomme.

Center for Genomisk Epidemiologi ved DTU Fødevareinstituttet og DTU Systembiologi arbejder for at udvikle et globalt system, hvor man ved hjælp af kendskab til hele bakteriens DNA, såkaldte genomsekvensdata, inden for få dage vil kunne bestemme sygdomsfremkaldende bakteriers art, type og resistens overfor antibiotika. Det er nødvendige informationer for at kunne diagnosticere og behandle infektioner.

Centret er i færd med at udvikle software- og hardwareløsninger, som kan analysere genomsekvensdata og hurtigt returnere den relevante information om bakteriers art, type, antibiotikaresistens og behandlingsmuligheder. Planen er inden for en 5-10 årig periode at udvikle en internetplatform, som samler de mange data på verdenskort for at synliggøre den globale spredning af bakterier. Der bliver tale om en slags bakteriernes Google Maps til brug for global sygdomsovervågning.

Center for Genomisk Epidemiologi er delvist finansieret af en bevilling på 36 millioner fra det Strategiske Forskningsråd, som har lavet en film om centret.

Se filmen om Center for Genomisk Epidemiologi.