Langt flere danskere smittet med listeria i 2022

Antallet af listeriainfektioner i 2022 var det højeste siden 2014 trods en ihærdig forebyggelsesindsats. Rullepølse og fiskefrikadeller blev identificeret som årsag til to af årets udbrud. Det fremgår af den årlige rapport om forekomsten af zoonoser i Danmark for 2022.

Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

• 63 fødevarebårne sygdomsudbrud er registreret i 2022
  • Norovirus var den mest udbredte årsag til fødevarebårne udbrud - 14 udbrud i 2022, der involverede 614 personer. Den mest almindelige smittevej er via kontaminering af fødevarer fra køkkenpersonale i restauranter og kantiner
  • Tre bakterier har oftest været skyld i registrerede sygdomstilfælde: campylobacter (5.142), Shiga toxin-producerende E. coli (STEC) (1.330) og salmonella (899). Tilfælde med STEC er højere end de forudgående år, hvilket hovedsageligt skyldes ændret diagnostik.