Gør skolemad eleverne sundere?

Ernæring og kostvaner

Stort forskningsprojekt skal undersøge, hvilken effekt skolemadsordninger har på elevernes ernæring. I projektet samarbejder DTU Fødevareinstituttet med DTU Management, Danmarks Pædagogiske Universitetskole ved Aarhus Universitet, Boris Andersen Rådgivning, Dansk Catering Center og Y Group. Formålet er at vurdere forskellige skolemadsordningers effekter i forhold til blandt andet elevernes sundhed, trivsel og indlæring.

Børn og unge får en for fed og sukkerholdig kost, der indeholder for få fibre, grøntsager og frugt. Det øger risikoen for overvægt, fedme og følgesygdomme som type-2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Interessen er derfor stor for strategier, der kan fremme sunde kostvaner hos børn og unge - ikke mindst i form af sund skolemad.

Men har skolemadsordninger den ønskede effekt på elevernes ernæringsmæssige sundhed? Har skolemad betydning for elevernes trivsel og indlæring? Og hvilke typer af skolemadsordninger og rammebetingelser bidrager bedst til at fremme sund skolemad? Det er nogle af de spørgsmål, et nyt forskningsprojekt har til formål at give svar på. 

Effekt på elevernes kost

Projektet vil undersøge, hvilken ernæringsmæssig effekt skolemad har på elevernes kostindtag, hvor forskellige skolemadskoncepter, forskelle i den ernæringsmæssige kvalitet af udbuddet og elever i forskellige aldersgrupper bliver sammenlignet.

Fokus er frokostmåltidet på skolen, men også den ernæringsmæssige effekt på elevernes samlede kostindtag vil blive undersøgt. 

Effekt på trivsel og læring

En anden del i projektet går ud på at finde ud af, om skolemad har betydning for elevernes trivsel og læring, herunder den indvirkning spisemiljø, tid og sted har.

Projektet vil også afdække de holdninger og præferencer, elever og lærere har til forskellige skolemadskoncepter. Det vil synliggøre de skolemadskoncepter, elever og lærere foretrækker, hvilket har betydning for tilslutning og forankring af en skolemadsordning. 


Effekt af rammebetingelser

Endelig vil projektet identificere, hvilke skolemadskoncepter og rammebetingelser, der har størst effekt i forhold til at få eleverne til at spise sund skolemad. Herunder vil projektet vurdere betydningen af blandt andet elevinddragelse, pris, kostpolitik, kostpraksis og forskellige drifts- og administrationsformer.

Formålet er at komme med anbefalinger til hensigtsmæssig drift og administration af skolemadsordninger.

Læs mere om projektet på DTU Fødevareinstituttets hjemmeside

12 skoler deltager i projektet. Halvdelen har modtaget støtte fra Fødevareministeriet til at etablere en gratis skolemadsordning i to måneder i 2008. Den anden halvdel har allerede en skolemadsordning, som enten producerer maden på skolen eller får den fra eksterne leverandører.

I projektet deltager DTU Fødevareinstituttet, DTU Management, Forskningsprogram for Miljø- og Sundhedspædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetskole på Aarhus Universitet, Boris Andersen Rådgivning, Dansk Catering Center og Y Group. Projektet ledes af DTU Fødevareinstituttet og ventes afsluttet til december 2009. Projektet har modtaget støtte fra innovationsloven under Fødevareerhverv med 4 millioner kroner.

Læs mere om projektet på DTU Fødevareinstituttets hjemmeside (på engelsk).