Bælgfrugter - f.eks. linser og kidneybønner. Colourbox.dk

Pejlemærker viser vejen mod sunde og klimavenlige måltider

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner CO2-udskillelse og CO2-lagring

Forskere fra DTU har udarbejdet det faglige grundlag for at indfri en ambition om at reducere klimaaftrykket fra Københavns Kommunes madtilbud.

Københavns Kommune vil barbere 25% af CO2-aftrykket for kommunens fødevareindkøb før 2025. For at sikre, at arbejdet mod at nå det mål ikke går ud over den ernæringsmæssige kvalitet af kommunens madtilbud, har kommunen etableret et samarbejde med forskere fra DTU Fødevareinstituttet.

Kommunen bespiser en lang række borgere med forskellige ernæringsmæssige behov: Fra småbørn, hvis hurtigt voksende kroppe har brug for hyppige, næringsrige måltider, til ældre med en lille appetit, som skal have de fornødne næringsstoffer dækket ind via små portioner mad.

Københavns Kommunes reduktionsmål tager udgangspunkt i en beregning fra 2018 af fødevareindkøbets CO2-aftryk. Ifølge DTU Fødevareinstituttet er det muligt at opnå en 25% reduktion og samtidig opnå en tilstrækkelig ernæringsmæssig kvalitet af måltiderne.

Instituttets forskere har stået for udviklingen af pejlemærker for sammensætningen af madtilbuddene. Pejlemærkerne, som er testet i samarbejde med Meyers Madhus og kommunens køkkener, kan køkkenerne bruge til at mindske kostens klimaaftryk og næringsforbedre maden.

Der er pejlemærker for forskellige målgrupper, som tilgodeser alles behov. For alle målgrupper gælder, at bælgfrugter, nødder og frø såvel som plantebaserede fedtstoffer i højere grad kommer i centrum. Der er stadig plads til kød, men i mindre omfang.

Pejlemærkerne guider også i forhold til brug af frugt og grøntsager, fuldkorn, fisk og mejeriprodukter.

DTU Fødevareinstituttets arbejde med at udvikle pejlemærkerne for danske dagsinstitutioner er nærmere beskrevet i en videnskabelig artikel, som er udgivet i tidsskriftet Sustainability: Scenario Analysis of a Municipality’s Food Purchase to Simultaneously Improve Nutritional Quality and Lower Carbon Emission for Child-Care Centers.

Læs også en pressemeddelelse fra Københavns Kommune om arbejdet: Nye redskaber skal sikre klimavenlige og sunde måltider.  DTU Fødevareinstituttets arbejde med pejlemærkerne er finansieret af Københavns Kommune.

Forskningsgruppen for Ernæring, Bæredygtighed og Sundhedsfremme har stor erfaring med forskning og rådgivning inden for bæredygtig sund kost. Gruppen har eksempelvis udviklet vidensgrundlaget for Danmarks officielle kostråd, som danskere kan bruge til at sammensætte en sund og klimavenlig kost.