Sushi

Klimaforandringer kan bringe flere parasitter til Danmark

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug
Parasitter kan gemme sig i vores mad, og fremtidige klimaforandringer kan ændre hvilke små snyltere, vi skal holde øje med. Det skriver forsker fra DTU Fødevareinstituttet, Nao Takeuchi-Storm og professor Stig Thamsborg fra Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet i Forskerzonen på Videnskab.dk.

Lus, lopper og børneorm er nogle af de mest kendte parasitter. Men parasitter kan også gemme sig i vores mad og gøre os syge.

Smittefaren ved parasitter fra fødevarer og vand ikke er så stor i Danmark sammenlignet med mange tropiske lande. Fremtidige klimaforandringer og nye produktionsforhold kan dog ændre parasitternes tilstedeværelse i Danmark.

Parasitters æg kan overleve i lang tid
Parasitter kan ikke formere sig uden for værter. Det vil sige, at de ikke kan ’vokse’ i vores mad, ligesom for eksempel sygdomsfremkaldende bakterier kan.

Til gengæld kan mange parasitter danne robuste æg eller oocyster (indkapslet hvilestadium af encellede parasitter), som kan overleve i f.eks. jord, græs eller vand i måneder eller år og vente på at smitte den næste vært.

Parasitstadier i miljøet kan let påvirkes af klimaforandringer, da parasitternes udvikling og overlevelse er meget afhængig af temperatur, fugtighed og iltspænding.

Læs artiklen Er der parasitter i min mad? i forskerzonen på Videnskab.dk af forsker Nao Takeuchi-Storm, DTU Fødevareinstituttet og professor Stig Milan Thamsborg, Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet

Læs også artiklen: Toxoplasma gondii – an important foodborne parasite, also in Denmark i Annual Report on Zoonoses in Denmark 2021 (pdf)