Undersøgelse af jod – og saltindholdet i brød

Ernæring og kostvaner Sundhedsfremmende stoffer Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

DTU Fødevareinstituttet har i samarbejde med Fødevarestyrelsen undersøgt indholdet af jod- og salt i brød på det danske marked i 2009. Dataene er nu samlet og analyseret i en rapport. Undersøgelsen viser, at indholdet af salt varierede mellem de forskellige brødtyper, og at 4 ud af 5 industrielt fremstillede brød på daværende tidspunkt havde det jod- og saltindhold, der stod på varedeklarationen.

For at danskerne skal få det nødvendige jod, har det siden 2000 været lovpligtigt at berige det salt, som bliver brugt til brødfremstilling, med jod. Samtidig er brød danskernes største kilde til salt, og derfor er det nødvendigt at kende saltindholdet i brød.

DTU Fødevareinstituttet har i samarbejde med Fødevarestyrelsen undersøgt 200 brød på det danske marked i 2009 for indholdet af salt og jod. I industrielt fremstillet sandwich/toastbrød og hvidt brød varierede indholdet af salt fra 0,9 gram salt per 100 gram brød til 1,3 gram, mens italiensk brød havde det højeste indhold på 1,6 gram salt per 100 gram brød.

I fire ud af fem industrielt fremstillede brød havde brødet det saltindhold, som er angivet på varedeklarationen. 8 brød ud af de 200 undersøgte indeholdt ikke jodberiget salt.

Se rapporten: Jod og salt i brød (pdf).