Mælk. Colourbox.com

Det kan gavne dit hjerte at holde igen med sødmælk

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Sundhed og sygdomme

Data peger på, at indtag af sødmælk er forbundet med en højere risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, mens indtag af ost er forbundet med en lavere risiko. Sådan konkluderer forskere fra DTU Fødevareinstituttet i en analyse af indtag af forskellige typer mejeriprodukter.

Mejeriprodukter bidrager til kostens indhold af protein, vitaminer og mineraler, men er også en kilde til mættet fedt, som kan øge risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. I de seneste år har ernæringsforskningen haft fokus på at undersøge, om en fødevares struktur (f.eks. fast versus flydende) har betydning for effekten af næringsstofferne.

Forskere fra DTU Fødevareinstituttet har lavet en systematisk litteraturgennemgang af befolkningsundersøgelser af sammenhænge mellem indtag af forskellige typer mejeriprodukter og risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og samlet resultaterne i metaanalyser (se definition til højre). Metaanalyserne viser, at indtag af sødmælk er forbundet med en højere risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, og at indtag af ost er forbundet med en lavere risiko.

Arbejdet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Forskerne gennemgik også befolkningsundersøgelser af indtag af mager mælk og indtag af ost med forskelligt fedtindhold. Resultaterne viser, at der ikke er tilstrækkelige data til at drage konklusioner i forhold til disse mejeriprodukter. Der er heller ikke data til at drage konklusioner i forhold til indtag af syrnede mælkeprodukter og smør.

Flere studier ønskes

Ifølge forskerne vil det være gavnligt med flere befolkningsundersøgelser, som særligt fokuserer på betydningen af at udskifte forskellige typer mejeriprodukter. Sådanne studier kan nemlig være med til at dokumentere, hvordan effekten af et givet mejeriprodukt afhænger af, hvilken fødevare mejeriproduktet erstatter i kosten.

Litteraturgennemgangen er nærmere beskrevet i en videnskabelig artikel i Scientific Report: Intake of dairy products and associations with major atherosclerotic cardiovascular diseases: a systematic review and meta‑analysis of cohort studies, samt i rapporten: Indtag af mejeriprodukter og udvikling af hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes og metabolisk syndrom.

Rapporten omfatter også en gennemgang af befolkningsundersøgelser om indtag af mejeriprodukter og risikoen for at udvikle type 2 diabetes og metabolisk syndrom.

Rapporten og den videnskabelige artikel er produktet af en opgave for Fødevarestyrelsen.