Photo: Colourbox.com

Beskidt vand blev til ren mælkedrik

Fødevaresikkerhed Fødevareteknologi Fødevareproduktion Fødevarer, fisk og landbrug Vandforsyning

En plastflaske med kulfilter og et mekanisk filter renser snavset vand, så det kan bruges som drikkevand og blandes med mælkepulver. Det er et eksempel på en innovativ løsning, der kan gøre gavn i områder, der ikke har adgang til køleskab og rent vand. Løsningen er udviklet af et team af fødevarestuderende og forretningsfolk og vandt innovationskonkurrencen på fagmessen FoodTech 2014. En studerende fra DTU Fødevareinstituttet bidrog til vinderprojektet.

DTU Fødevareinstituttet var repræsenteret ved innovationskonkurrencen FoodTech Challenge under fagmessen FoodTech 2014 i MCH Messecenter Herning. Stephanie Henriksen, der til dagligt læser fødevareteknologi på DTU, var med i det team, der løb med titlen som vindere af FoodTech Challenge – sponsored by Damstahl.

Udnyt overskydende mælk

Vinderteamet havde fået den udfordring, at de skulle udnytte overskydende mælk til et produkt, der kunne sendes til steder, hvor der ikke er adgang til køleskab og rent vand. Teamet udviklede dels en plastflaske, som indeholder et lille kulfilter og et mekanisk filter, der filtrerer grums væk fra vandet, dels en lille plastpose med mælkepulver, sojaprotein og vitaminer. Når vandet er renset i flaskens filtre kan det bruges som drikkevand og blandes med mælkepulveret.

Innovativt rollespil

Teamet bag plastflasken og pakken med mælkepulver konkurrerede mod fire andre teams, der også havde fået stillet en opgave af en fødevarevirksomhed. Alle teams var sammensat af en blanding af forretningsfolk og studerende indenfor fødevareområdet, og de fik tildelt forskellige roller, som for eksempel fødevareingeniør eller forretningsudvikler.

De studerende var udvalgt gennem en ansøgningsproces på baggrund af en motiveret ansøgning og et cv. Konkurrencen blev gennemført som en tre dages workshop under fagmessen, og messens deltagere kunne komme forbi og overvære processerne i de fem teams udvikling af de innovative løsninger.

Under de tre dages workshop havde de studerende mulighed for at opsøge messens udstillere og trække på deres kompetencer og netværk. De studerende fra de fem teams var rekrutteret bredt fra forskellige uddannelsesinstitutioner.

Børn i Sudan er målgruppen

Udfordringen til vinderteamet var stillet af virksomheden DuPont, og teamet tog udgangspunkt i, at ca. 800 millioner mennesker i verden sulter, heraf bor mere end 200 millioner syd for Sahara. Teamet målrettede deres løsning til børn i Sudan med det formål at sikre, at børnene kunne få opfyldt deres behov for sukker, protein og vitaminer ved blot at indtage en enkelt drik.

Enkel løsning med forretningsmæssige muligheder

I deres argumentation for vindertitlen lagde dommerkomitéen vægt på, at teamet havde fundet frem til en meget enkel løsning med store muligheder for at blive realiseret. En pakke med mælkepulver og plastflasken kan laves for under to dollars, så teamet demonstrerede samtidig, at deres konkrete eksempel på koncept- og produktudvikling kunne sættes ind i en fornuftig forretningsmæssig sammenhæng. Desuden havde teamet inddraget mulighederne for, at der kunne blive et nyt marked for mælkepulver.

Læs nyheden på FoodTechs hjemmeside Mælkedrik med renset vand sejrede i FoodTech Challenge.