Bælgfrugter. Foto: Colourbox.dk

Se webinar og præsentationer om sund og klimavenlig kost

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Fødevareproduktion Klimatilpasning
Den 2. maj deltog mere end 100 i et webinar om sund og klimavenlig kost, hvor de fik viden om kostråd, bæredygtige fødevaresystemer og meget andet. Se webinaret og præsentationerne fra dagen.

Hvis verdenssamfundet skal nå i mål med rådene fra FN’s klimapanel, skal klimaaftrykket fra fødevareforbruget reduceres markant. Hvordan kan forskere, forbrugere, myndigheder og fødevarevirksomheder bidrage til at nå FN’s mål og være med til at fremme en mere sund og klimavenlig kost?

Svarene på det spørgsmål var omdrejningspunktet ved et webinar, som DTU Fødevareinstituttet holdt den 2. maj, som du nu kan se optagelsen af. Webinaret var et ’side event’ i Fødevaretopmødet "World Food Summit” 2022, som Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri står bag.

Se og læs mere

Se oplæggene og præsentationerne fra webinaret:

• Welcome (Christine Nellemann, Director of DTU National Food Institute)
    Video

• Moving beyond climate change: Toward environmentally sustainable food systems (Peter Fantke, Professor, DTU Sustain)
    Præsentation (pdf)

• Sustainable and climate-friendly Food-Based Dietary Guidelines in different countries (Corné van Dooren, Senior Advisor Sustainable Diets, WWF Netherlands)
    Præsentation (pdf)

• The Danish official Dietary Guidelines - good for health and climate - the process (Anne Pøhl Enevoldsen, Office Manager, Danish Veterinary and Food Administration)
    Præsentation (pdf)

• Climate impact of The Danish Climate friendly plant rich diets using different databases (Ellen Trolle, Senior Research Officer, DTU National Food Institute)
    Præsentation (pdf)