Udvikling af sund fastfood

Ernæring og kostvaner
Danskerne skal have adgang til mere sund og bæredygtig fastfood. Det vil et nyt udviklingsprojekt i DTU Fødevareinstituttet være med til at sikre. Formålet er at udvikle velsmagende, nye fastfood-produkter, som lever op til nøglehulsmærkets krav og undersøge, hvilken effekt det har på forbrugernes sundhed, miljøet og virksomhedernes økonomi. Projektet er støttet af GUDP.

Nøglehulsmærket findes i dag på mange fødevarer, og fremover kan spisesteder og restauranter også sætte det på deres måltider. Mærket stiller krav om, at fødevaren eller måltidet indeholder mere fuldkorn, frugt og grønt, mindre salt og har en passende portionsstørrelse, ligesom det omfatter aspekter som mindre spild og brug af årstidens råvarer.

De nationale kostundersøgelser viser, at mange danskere spiser fastfood jævnligt, bl.a. fordi det er billigt og tilgængeligt. Mænd spiser mere end kvinder, unge mere end gamle og enlige mere end familier. Meget fastfood har et højt energiindhold og indeholder meget salt samtidig med, at produkterne er fattige på kostfibre og grøntsager. Andre undersøgelser viser, at især uge mennesker og kvinder ønsker sundere fastfood, men at prisen ikke må blive for høj. Der er derfor et stort potentiale i at udvikle bedre fastfood – både i forhold til forbrugernes sundhed, miljøet og virksomhedernes bundlinje.

DTU Fødevareinstituttet vil i et nyt projekt bidrage til at sikre et bredere udbud og større tilgængelighed af nøglehulsmærkede fastfood-retter. Projektet skal både hjælpe spisestederne med at indfri de mange nye krav og skabe produkter, som også appellerer til kundegrupper, der ikke er særligt optaget af sundhed. Fokus vil være på at udvikle produkter, som smager godt og lever op til de mange nye krav, men også på at økonomien hænger sammen for virksomhederne.

Projektet vil derfor også vurdere, hvilken effekt det nye sundere, nøglehulsmærkede fastfood-udbud har på virksomhedernes økonomi, på miljøbelastning og på forbrugernes sundhed. Den viden, projektet udvikler vil efterfølgende kunne anvendes af og gavne andre typer virksomheder.

Projektet er støttet af GUDP med ca. 4,3 millioner kroner, som går til DTU Fødevareinstituttet, som leder projektet, og til DTU Management og Madkulturen. I projektet deltager også landsdækkende kæder, som sælger fastfood: McDonald's, DSB, Q8 og Statoil samt fødevarevirksomhederne: Arla, Rose Poultry, Lantmannen Unibake og DLG Food – alle virksomhederne finansierer deres egen deltagelse i projektet. Projektets udkomme bliver således direkte forankret i såvel forbrugernes som virksomhedernes virkelighed og har dermed mulighed for at få umiddelbar indflydelse på danskernes sundhed.

Læs mere

Se pressemeddelelsen om projektet fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri: 75 millioner til sund fastfood og mindre madspild.

Find også mere information om GUDP-programmet på NaturErhvervstyrelsens website.