Kombucha. Foto: Colourbox.dk

Lær at lave fermenterede fødevarer på sommerkursus

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Bioteknologi og biokemi Fermentering

Et nyt 3-ugers sommerkursus skal gøre studerende i stand til at fremstille innovative, fermenterede fødevarer med høj fødevaresikkerhed. Kurset er et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet og DTU.

Fermenterede fødevarer er ’in’. Fermentering bruges til at lave en lang række produkter fra kefir, kimchi og kombucha til brød, yoghurt og øl. Fermenterede fødevarers popularitet skyldes bl.a. det høje indhold af mælkesyrebakterier, som anses for gavnlige for tarmene, ligesom det er en effektiv måde til at reducere madspild.

På et nyt 3-ugers sommerkursus vil studerende få viden om og praktisk erfaring med at fremstille innovative, fermenterede fødevarer med høj fødevaresikkerhed ved at designe og gennemføre en produktionsplan for en fermenteret fødevare. Processen involverer bl.a. opdyrkning af en egnet starterkultur og udtagning af prøver på relevante tidspunkter for at dokumentere fødevaresikkerheden.

Kurset er blevet til i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet og DTU for at uddanne fagfolk, som har den teoretiske og praktiske viden, der skal til for at fremstille innovative fermenterede fødevarer på sikker vis.

Som studerende vil du arbejde sammen i mindre grupper, hvor I skal fastlægge og gennemføre en forsøgsplan for den fødevare, I vælger at fremstille. I forløbet får du praktiske idéer til, hvad man gør hvis f.eks. produktets pH-værdi begynder at falde, ligesom du får adgang til DTU Fødevareinstituttets samling af bakteriestammer, som kan bruges effektivt og sikkert i fødevareproduktionen.

Kurset er for bachelorstuderende på de tre uddannelsesinstitutioner og er også relevant for f.eks. ansatte i fødevarevirksomheder, som ønsker en bedre forståelse af, hvad det kræver at producere fermenterede fødevarer.

Tilmelding, tid og ECTS

Find mere information om sommerskolen på DTU’s website

Det praktiske kursus finder primært sted på DTU’s Lyngby campus. Ved gennemførelse opnår deltagende studerende 5 ECTS.

Tilmelding til kurset foregår via DTU’s website inden fristen den 15. maj. Klik på det relevante link for at komme videre til tilmeldingsformularen: