Hakkede grøntsager. Foto: Colourbox.dk / P. Qvist

Seminar: Giver lejrskole med fokus på mad bedre madvaner?

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

På et online seminar den 22. april kan du blive klogere på, om elev-inddragende madundervisning kan være med til at udvikle bl.a. madkompetence og madlavningsglæde.

Skolebørn fra 6. og 7. klasser i hele landet har i Arla Fondens lejrskoleforløb MADlejr fået mulighed for at tilberede alle deres måltider og samtidig arbejde med råvarer, sundhed og bæredygtighed.

Men har projektet opnået det ønskede mål, nemlig at udvikle elevernes madkompetence, madmod og madlavningsglæde? Og fører deltagelse i MADlejr til sundere kostvaner? Det har forskere fra DTU Fødevareinstituttet og Steno Diabetes Center Copenhagen undersøgt i en forskningsevaluering af MADlejr.

På et online seminar den 22. april fra kl. 13-14.30 vil forskerne fortælle, hvad evalueringen viser om effekten af initiativet, samt hvilke mekanismer der er på spil og bidrager til udvikling af madkompetence. Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding. Alle tilmeldte modtager et link forud for arrangementet.

Find mere information og tilmeld dig seminaret på Rådet for sund mads website: spissundereLIVE: Food Literacy – nøglen til sund kost og trivsel blandt børn og unge.

MADlejr er etableret som respons på den udfordring, at kun 7% af danske børn ifølge en COOP analyse hjælper til i køkkenet på en hverdagsaften. Børn kan derved mangle viden om mad og råvarer, hvilket kan få konsekvenser for deres sundhed og udvikling – både nu og i voksenlivet.