EU-projekt vil beskytte menneskers reproduktive sundhed mod hormonforstyrrende stoffer

Et nyligt finansieret EU-projekt, koordineret af DTU Fødevareinstituttet, har til formål at forbedre vores evne til bedre at beskytte menneskers reproduktive sundhed mod potentiel skade forårsaget af eksponering af hormonforstyrrende stoffer.

DK: Immunofarvet snit af rotte testikkel. Foto: DTU Fødevareinstituttet | EN: Immunostained section of rat testicle. Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Hormonsignaler regulerer normal seksuel udvikling og bidrager til, hvordan mennesker bliver enten mænd eller kvinder. De styrer dannelsen af reproduktionsorganerne, men også alle de andre karakteristika, vi betragter som maskuline eller feminine. Forstyrrelser i hormonsignaler under kritiske udviklingsstadier kan derfor have flere konsekvenser, herunder eksponering for hormonforstyrrende kemikalier fra vores miljø.

Et nyt projekt, kaldet 'MERLON', har til formål at forbedre vores evne til bedre at beskytte menneskers reproduktive sundhed mod potentiel skade forårsaget af eksponering for disse hormonforstyrrende stoffer. Målet er at give dem, der arbejder med risikovurdering, opdateret viden og værktøjer til bedre at identificere og regulere kemikalier med hormonforstyrrende aktiviteter. Det vil bidrage til et sundere miljø og en bedre beskyttelse af reproduktiv sundhed.
Terje Svingen. Foto: Ole Bo Jensen
Projektet omfatter 11 partnere i hele Europa og forløber over 5 år. Det finansieres af en EU Horizon Europe-bevilling på 7 millioner euro. Projektet koordineres af professor Terje Svingen fra DTU Fødevareinstituttet.