Skoleelever over hele Danmark kan arbejde som forskere og ingeniører i et nyt kreativt tværfagligt læringsunivers, der kombinerer FN’s Verdensmål, planter og klima, ernæring og sundhed med teknologi og programmering.
På en konference tirsdag den 26. september 2023 præsenterer forskerne og projektpartnerne GrowBot Universe og sætter fokus på, hvordan de kan bruges i praksis og være med til at skabe faglighed og motivation for naturfag i folkeskolen. Samtidig er det også en ny måde at få emner som mad, klima og sundhed på skoleskemaet.
En GrowBot er et lukket økosystem, hvor elever kan dyrke afgrøder som basilikum og salat under kontrollerede forhold i klasselokalet året rundt. Eleverne programmerer planternes vækstbetingelser ved hjælp af micro:bits, og monitorerer og opsamler data som temperatur, CO2, lys, vand, fugtighed og næring. På den måde kan de tilegne sig viden om naturvidenskab, mad, klima, sundhed og teknologiforståelse i praksis.
Samarbejde om komplekse problemer
GrowBot Universe lægger op til, at elever samarbejder på tværs af klasser eller skoler ved at give mange brugere mulighed for at mødes i et interface, hvor de f.eks. kan dele data og programkoder, som andre kan bruge til at dyrke afgrøder.
Det understøtter målene i fagbeskrivelsen for folkeskolens arbejde med teknologiforståelse, der lægger vægt på, at elever skal arbejde sammen om at undersøge og løse komplekse problemer gennem kreativ brug af teknologi.
GrowBots kan lånes over hele landet
Alle lærere i Danmark har mulighed for at låne GrowBots via Center for Undervisningsmidler (CFU) og får fri adgang til online universet med et fleksibelt undervisningsforløb og en platform til deling af erfaringer til elever i udskolingen.
Undervisningsforløbet kombinerer naturfagene, samfundsfag og matematik med teknologiforståelse. Til forløbet er der udviklet en række aktiviteter, der kan være med til at udvikle elevernes naturfaglige kompetencer.