Photo: Colourbox.com

Vilde planter er ikke altid uskadelige

Fødevaresikkerhed Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug Sundhedsfremmende stoffer

Det er blevet mere populært at samle vilde planter og bær i naturen. DTU Fødevareinstituttet har gennemgået den videnskabelige litteratur om naturlige giftstoffer i udvalgte dyrkede og indsamlede vilde planter og har samlet resultaterne i en populærvidenskabelig artikel. Litteraturgennemgangen viser, at blot fordi det naturligt, er det ikke nødvendigvis ufarligt. Se også optagelserne fra instituttets seminar den 16. maj 2013, Det naturlige er ikke nødvendigvis sundt, og download præsentationerne.

Trenden er, at danskerne skal ud i naturen og plukke planter og bær, fordi de er sunde. Men det er ikke altid tilfældet. Flere planter kan forveksles med giftige planter, og hvis man ikke har den tilstrækkelige botaniske indsigt til at kende de sikre planter fra de giftige, bør man holde sig fra at indsamle planter. Andre planter skal tilberedes, før de er ufarlige at spise.

Planter indeholder forskellige såkaldte bioaktive stoffer – nogle kan være gavnlige for mennesker, mens andre er skadelige. DTU Fødevareinstituttet har gennemgået den videnskabelige litteratur om naturlige giftstoffer i udvalgte dyrkede og indsamlede vilde planter og præsenteret resultaterne i en populærvidenskabelig artikel. I artiklen er også en liste over planter, som man har tradition for at spise.

”Blot fordi det er naturligt, er det ikke nødvendigvis sundt eller ufarligt at spise. Hvis du spiser planter, der ikke traditionelt har været spist af mennesker, eller som kun få har spist, er du dit eget forsøgsdyr”, siger seniorrådgiver Kirsten Pilegaard fra DTU Fødevareinstituttet.

Læs e-artiklen: Det naturlige er ikke altid ufarligt – Naturlige giftstoffer i dyrkede og indsamlede vilde planter (pdf).

Se optagelserne fra DTU Fødevareinstituttets seminar den 16. maj: Det naturlige er ikke nødvendigvis sundt.

Download præsentationerne fra seminaret:
Seniorrådgiver Kirsten Pilegaard, DTU Fødevareinstituttet:  Det naturlige kan være skadeligt - giftstoffer i dyrkede og indsamlede vilde planter (pdf)

Specialkonsulent Hanne Boskov Hansen, Fødevarestyrelsen: Regler samt råd og vejledning om naturlige giftstoffer i maden (pdf)

Seniorrådgiver Max Hansen, DTU Fødevareinstituttet: Tang med omtanke (pdf)

Overlæge Niels Ebbehøj, Giftlinjen, Bispebjerg Hospital: Giftige bær og planter. Erfaringer fra Giftlinjen (pdf)

Seniorforsker Morten Poulsen, DTU Fødevareinstituttet: Det naturlige kan også være sundt  (pdf).

Se desuden tidligere pressemeddelelse fra DTU Fødevareinstituttet: Ikke alle grønne planter er ufarlige at spise.