Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Invitation til seminar om den nye ICH M7-guideline

Medicin og medicoteknik

DTU Fødevareinstituttet, Saxocon og Leadscope, Inc., afholder seminar om den nye ICH M7-guideline til vurdering og kontrol af DNA-reaktive, mutagene urenheder i lægemidler med det formål at begrænse potentielle risici for kræft i mennesker. Seminaret bliver afholdt på DTU Fødevareinstituttet den 23. april 2014.

DTU Fødevareinstituttet inviterer til seminar med fokus på udkastet til den nye ICH-guideline, ICH M7, den 23. april 2014. Den nye ICH M7-guideline er udarbejdet af samarbejdsorganisationen ICH, International Conference on Harmonisation of Technical Requirements for Registration of Pharmaceuticals for Human Use. Guidelinen forventes at gøre det muligt for virksomheder i farmabranchen at få godkendt urenheder i lægemidler ved hjælp af SAR-ekspertsystemer og statistiske QSAR-computermodeller. DTU Fødevareinstituttet har i mange år arbejdet med at udvikle og anvende QSAR-modeller til vurdering af kemiske stoffer.

Formålet med seminaret er at give deltagerne indsigt og viden om:
  • det indhold, og de processer og strategier, som er nødvendige for at understøtte dokumentationen i ICH M7 guidelinen
  • hvordan ekspert regelbaseret og statistisk baserede in silico-modeller fungerer
  • hvordan man kan generere og bruge resultaterne fra forskellige in silico-systemer
  • hvilke værktøjer, der er tilgængelige til at understøtte en kemisk og biologisk fortolkning af resultaterne
  • erfaringer med udvikling og anvendelse af QSAR-modellering til vurdering af af kemiske stoffer i regulatorisk sammenhæng
  •

Seminaret afholdes i et samarbejde mellem DTU Fødevareinstituttet, Saxocon og Leadscope. Saxocon er en ny biotekvirksomhed, der tilbyder virksomheder at få direkte adgang til DTU Fødevareinstituttets QSAR-modeller, der ved hjælp at computersimulering kan forudsige mulige skadelige virkninger af kemiske stoffer. Leadscope er leverandør af QSAR-modelleringssoftware og arbejder tæt sammen med FDA.

Der vil være faglige indlæg fra:
  • Dr. Daniel Benz, tidligere seniortoksikolog ved US FDA afdeling for Drug Safety Research
  • Dr. Glenn Myatt, CSO Leadscope, Inc.
  • Specialkonsulent Eva Bay Wedebye, DTU Fødevareinstituttet
  • Projektforsker Nikolai Georgiev Nikolov, DTU Fødevareinstituttet
  •

Se program og invitation (pdf) for mere information.

Programmet er opdateret den 21. marts 2014

DTU Fødevareinstituttet
    Mørkhøj Bygade 19
    Laden
    2860 Søborg

Det er gratis at deltage i seminaret. Der er et No Show-gebyr på 100 euro.

Tilmelding er nødvendig og skal ske senest den 16. april 2014.

Tilmeld arrangement

Kontakt

For faglig information: Direktør Martin Friis-Mikkkelsen, Saxocon, mfm@saxocon.com, tlf. 40 11 20 27

For praktisk information: Sekretær Kirsten Becker Hansen, kirha@food.dtu.dk, tlf. 40 19 14 72