Tilmeld

DTU Fødevareinstituttet

Foredrag

Invitation til professor Terje Svingens tiltrædelsesforelæsning

Kom til en tiltrædelsesforelæsning og lær om, hvordan hormoner er med til at forme de biologiske køn, og hvordan Terje Svingen blev optaget af hormonforstyrrende stoffer.

DK: Immunofarvet snit af rotte testikkel. Foto: DTU Fødevareinstituttet | EN: Immunostained section of rat testicle. Photo: DTU National Food Institute
DK: Immunofarvet snit af rotte testikkel. Foto: DTU Fødevareinstituttet | EN: Immunostained section of rat testicle. Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark
Ikke meget, hvis overhovedet noget, gennemsyrer vores liv mere end sex og køn. Vores seksuelle udvikling har dyb indflydelse på vores liv, fra fødslen og helt til det sidste. Meget af vores forudbestemte seksuelle fænotype er skjult i vores genomer. Alligevel former det hormonelle miljø, hvor vi udvikler os - trygt i vores mors mave - måden vi ser ud på, vores reproduktivitet og vores selvfølelse.

Men hvad så hvis hormonmiljøet forstyrres på kritiske udviklingsstadier? I denne tiltrædelsesforelæsning med titlen ‘Pushing the boundaries of sex: From hormone regulated fetal development to reproductive disorders caused by endocrine disruptors’ vil Terje Svingen fortælle om, hvordan hormoner er med til at forme de biologiske køn, og hvordan han blev optaget af hormonforstyrrende stoffer: gennemtrængende miljøkemikalier, der kan udfordre grænserne for normal seksuel udvikling og forårsage skade på både et individuelt og et samfundsmæssigt niveau.

Tiltrædelsesforelæsningen vil blive holdt på engelsk.

Invitation
Se invitationen (pdf) fra DTU Fødevareinstituttets institutdirektør, Christine Nellemann.

Fredag den 24. november 2023 kl. 15.00-16.00 med efterfølgende reception.

Tilmelding
På grund af begrænset deltagerantal og servering er tilmelding nødvendig senest tirsdag den 21. november. Tilmeld dig her.