Foto: Sukkertang. DTU Fødevareinstituttet.

Internationalt symposium serverer den nyeste viden om tang

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Sundhedsfremmende stoffer Fødevaresikkerhed
Den nyeste viden om tang vil være på programmet, når forskere og erhvervsfolk mødes til det 22. internationale tangsymposium den 19.-24. juni 2016 i København. Oplægsholdere fra hele verden vil bl.a. tale om tangs sundhedsfremmende bioaktive stoffer, risikovurdering af eventuelle sundhedsskadelige stoffer og de mest optimale metoder til at dyrke og høste tang. DTU Fødevareinstituttet er vært for symposiet, som er arrangeret i samarbejde med Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og tangindustrien.

Der findes næsten ligeså mange måder at bruge tang, som der findes forskellige tangarter. Et internationalt symposium i København den 19.-24. juni 2016 sætter fokus på den nyeste forskning i, hvordan man bedst og mest sikkert udnytter tang.

Danske og internationale eksperter vil blandt andet holde oplæg om tangs sundhedsfremmende bioaktive stoffer, risikovurdering af eventuelle sundhedsskadelige stoffer i forskellige varianter, tangs rolle i gastronomien samt økosystemets påvirkning af naturlige tangforekomster. Oplægsholderne vil også fortælle om de mest optimale metoder til at dyrke og høste tang og give en opdateret oversigt over den danske og internationale tangindustri med særligt fokus på udvinding af tangs stabiliserende ingredienser (f.eks. carrageenan), som udgør en stor industri på verdensplan.

Arrangørerne forventer op mod 500 deltagere fra hele verden. Asien er som regel stærkt repræsenteret ved symposiet, da landene i denne verdensdel har en lang tradition for at dyrke, spise, anvende og forarbejde tang.

Symposiet er relevant for personer fra forskningsinstitutioner, myndigheder, virksomheder og journalister, der arbejder indenfor området. Udover at blive udstyret med den nyeste viden vil deltagerne få mulighed for at netværke og udveksle erfaringer. Der bliver også lejlighed til at høre, hvad symposiets protektor René Redzepi, chefkok og medejer af restaurant NOMA, synes om at anvende tang i madkunsten.

Se programmet og find mere information om konferencen på konferencewebsitet.

Symposiet er arrangeret af DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med Aarhus Universitet, Syddanske Universitet og tangindustrien.

Symposiet finder sted fra søndag den 19. juni til fredag den 24. juni 2016.

Deltagerne kan onsdag den 22. juni vælge sig på en af fire ture, hvor de bl.a. vil kunne besøge danske virksomheder, der udnytter tang til at producere produkter og energi. Turene vil også vise glimt af den lokale natur og kulturarv.

Torsdag den 23. juni (Sankt Hans aften) er der middag på Langeliniepavillonen.

Scandic Hotel
Vester Søgade 6
1601 København

Registrering

Tilmelding foregår via symposiets websitet.

Pris

Prisen er 880 euro (6.500 kroner) per deltager inkl. turdeltagelse 22. juni og middag 23. juni. Prisen for studerende er 615 euro (4.585 kroner) inkl. turdeltagelse men ekskl. Middagen den 23. juni, der kan tilkøbes for 95 euro (700 kroner).

Har du spørgsmål om symposiet, kan du sende en e-mail til arrangørerne.