Ny konstitueret institutdirektør for DTU Fødevareinstituttet

Professor Tine Rask Licht er fra den 1. januar 2024 konstitueret institutdirektør for DTU Fødevareinstituttet. Hun har været ansat i instituttet siden 1999 - siden 2004 som forskningsgruppeleder og de seneste to år som viceinstitutdirektør.

Photo: Colourbox

Som det blev meldt ud før jul, er tidligere institutdirektør Christine Nellemann fra 1. januar 2024 ny dekan på DTU med ansvar for bæredygtighed, diversitet, inklusion, talentudvikling og DTU’s internationale strategiske arbejde.

I den anledning er viceinstitutdirektør Tine Rask Licht ny konstitueret institutdirektør.

Tine Rask Licht er uddannet civilingeniør i kemi fra DTU og har været ansat i DTU Fødevareinstituttet i 23 år – først som postdoc og siden som seniorforsker, professor og forskningsgruppeleder for Forskningsgruppen for Tarmbakterier og Sundhed.
Portrætbillede af Tine Rask Licht

Med en stærk forskningsfaglig profil vil hun som konstitueret institutdirektør stå i spidsen for instituttets vigtige opgaver: Ambitiøs forskning, samfundsrelevant undervisning på alle niveauer, troværdig forskningsbaseret rådgivning og værdiskabende innovationsaktiviteter. Visionen er fortsat at gøre en forskel, ved at DTU Fødevareinstituttet forebygger sygdom og fremmer sundhed, udvikler nye og bedre fødevarer til den voksende befolkning og skaber bæredygtige teknologiske løsninger.

Tine Rask Licht vil fortsat være involveret i flere forskningsaktiviteter. Hun beholder bl.a. ledelsen af et stort Challenge forskningsprojekt fra Novo Nordisk Fonden. Andre opgaver overtager seniorforsker Martin Steen Mortensen, som er blevet konstitueret forskningsgruppeleder for Forskningsgruppen for Tarmbakterier og Sundhed.

Find mere information om Tine Rask Licht  i DTU’s forskningsdatabase Orbit.

• Født 1968
  • Udannet civilingeniør i kemi fra DTU
  • Ph.d. i molekylær mikrobiel økologi fra DTU
  • Ansat som postdoc i DTU Fødevareinstituttet i 1999