I fremtiden kan du spise din fødevareemballage

Et nyt forsknings- og innovationsprojekt skal skabe en fødevarefilm, der ligner plastik, beskytter din hakkede oksekød, men ryger med i gryden. Den spiselige film bliver en del af kødsovsen - og der er ingen affald. Innovationsfonden har investeret 10,1 mio. kr. i projektet EAT-pack, som DTU Fødevareinstituttet leder.

Plasticflasker med emballage. Foto: Colourbox

Innovationsfondens investering: 10.093.385 mio. kr.
Samlet budget: 13.457.418 mio. kr.
Varighed: 3 år
Officiel titel: EAT-pack: Edible food films: an environmental and economical sustainable
alternative type of food packaging
DTU Fødevareinstituttet

DTU Fødevareinstituttet forebygger sygdom og fremmer sundhed, udvikler nye og bedre fødevarer til den voksende befolkning og skaber bæredygtige teknologiske løsninger. Forskningsgruppen for Fødevareproduktionsteknologi har fokus på forarbejdning af fødevarer med det formål at bidrage til en bæredygtig og effektiv fødevareproduktion, optimere ressourceforbrug, udnytte sidestrømme samt udvikle procesteknologier og fødevareprodukter til specielle behov. Derudover deltager også Forskningsgrupper med fokus på fødevaresikkerhed, sensorik, forbrugeranalyser og at bruge teknologier til at øge funktionaliteten af ingredienser.

CP Kelco ApS
CP Kelco er et globalt firma som producerer ingredienser til at øge tekstur, konsistens og stabilitet af fødevarer, medicin og industrielle produkter. I Lille Skensved er hovedprodukterne ingredienserne pektin og carrageenan baseret på hhs. Citrus skaller og tang- brugt I syltetøj, frug tog mælkedrikke, konfekture og bagte produkter. Bæredygtighed er afgørende for CP Kelco og der er høj fokus på recirkulering af resurser og bi-produkter.

KU Food
KU Food har fokus på at reducere miljøpåvirkningen af fødevareproduktion og bæredygtige forbrugerpræferencer, samt udvikling af grønne fødevareproduktionssystemer i hele fødevareproduktionskæden.