Færre pesticidrester i dansk frugt og grønt

97% af stikprøverne fra frugt, grønt og korn viser, at selv om der er rester af sprøjtemiddel, så er grænseværdien overholdt. Generelt har dansk produceret frugt og grønt færre rester af sprøjtemidler end udenlandsk. Det fremgår af den årlige pesticidrapport med data fra den danske pesticidkontrol i 2022 fra Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet.

Photo: Colourbox

Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet står for at gennemføre den danske pesticidkontrol, som undersøger prøver af frugt, grøntsager, cerealier, babymad og andre forarbejdede produkter samt animalske produkter som kød, lever, æg og honning for pesticidrester.

Det er en risikobaseret kontrol, hvor prøveudtagningen lægger vægt på:

• de 25 fødevarer, som danskerne – ifølge beregninger fra DTU Fødevareinstituttet – får mere end 80% af deres samlede pesticidindtag fra
  • fødevarer, hvor der er størst sandsynlighed for at finde pesticidrester
  • fødevarer, hvor der er størst risiko for, at grænseværdien er overskredet.