Fermentor / Foto: Mikal Schlosser

Fremtidens bæredygtige fødevarer skal give kulinariske oplevelser

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareteknologi Fødevareproduktion Bioteknologi og biokemi
Claus Meyer tiltræder som adjungeret professor ved DTU for at bistå igangværende forskning i bæredygtig mad, så den både er sund og velsmagende.

DTU udnævner Claus Meyer som adjungeret professor med særlig tilknytning til DTU Biosustain og DTU Fødevareinstituttet.

Claus Meyer skal hovedsageligt bidrage til aktiviteter inden for fødevareteknologi, mikrobiologi og fermentering på DTU.

Vil fremme den grønne omstilling

Claus Meyer er meget begejstret og stolt over udnævnelsen, som han vil bruge til at fremme den grønne udvikling indenfor fødevareområdet.

”Lige nu arbejder man på DTU bl.a. på at udvinde protein fra lucerne, kløver og græs, og gøre det lækkert at spise. Grønt protein fra bælgplanter som disse har et minimalt klimaaftryk og er en oplagt måde at mætte den voksende befolkning på,” siger Claus Meyer og tilføjer:

”Jeg er interesseret i, hvordan vi får reformeret fødevareområdet på en rentabel, bæredygtig og socialt inkluderende måde. Jeg ser teknologi som et stærkt værktøj i den mission, og derfor glæder jeg mig enormt meget til at samarbejde endnu tættere med DTU.”

Samarbejde på tværs af DTU

Med sin store viden om gastronomi og iværksætteri, skal Claus Meyer supplere den teknologiske og naturvidenskabelige viden, som DTU’s fødevareforskning og -uddannelse traditionelt bygger på – med henblik på at skabe noget banebrydende.

”Claus Meyer repræsenterer en sjælden kombination af kommerciel succes, fødevarevidenskab og innovation, og det forventes at han vil være en fantastisk ressource fremadrettet, især i forhold til at bringe bioteknologi og fødevarevidenskab sammen i nye retninger og hjælpe med at opnå forbrugernes accept af de nye bæredygtige fødevarer,” siger professor på DTU Fødevareinstituttet Peter Ruhdal Jensen.

I den forbindelse vil Claus Meyer ikke kun samarbejde med DTU Biosustain og DTU Fødevareinstituttet, men også DTU Skylab (FoodLab), DTU Kemiteknik, DTU Bioteknik, DTU Aqua og DTU Management om relevante projekter, der også arbejder med forskellige aspekter af nye mikrobielle fødevarekilder.

”At tilknytte Claus Meyer som adjungeret professor på DTU vil derfor ikke kun bidrage til udviklingen af dette program på DTU Fødevareinstituttet og DTU Biosustain, men også være i stand til at styrke samarbejdet på tværs af DTU,” uddyber Peter Ruhdal Jensen.

CV

Claus Meyer er en af de drivende kræfter bag den ny nordisk køkken-bevægelse og har i mere end 30 år markeret sig som en landets mest markante entreprenører, som stifter af fødevarevirksomheden Meyers, medstifter af restaurant Noma, og stifter af den almennyttige fond, Melting Pot.

Claus Meyer har tidligere været adjungeret professor ved daværende Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Fødevarevidenskab på KU Science samt nuværende adjungeret professor i bæredygtig gastronomisk entreprenørskab på CBS.