Photo: Colourbox.com

Præsentationer om, hvordan novel food bliver godkendt som fødevare

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed
Den 24. marts var 45 fra virksomheder og andre interesserede samlet til en temadag om novel food, hvor de fik viden om, hvornår en ny fødevare er novel food, hvordan en EU-godkendelse forløber, og hvordan en god ansøgning kan se ud. Se præsentationerne fra dagen.

Fødevarer, der ikke har været anvendt i EU i nævneværdig grad før 15. maj 1997, kan betegnes som novel food. Det kan for eksempel være chiafrø, tang eller insekter. Dét og meget andet kunne repræsentanter fra Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet fortælle om på en temadag om novel food den 24. marts 2022.

Deltagerne fik viden om, hvornår en ny fødevare er novel food, hvordan en EU-godkendelse forløber, og hvordan en god ansøgning kan se ud. De blev også klogere på, hvordan en sikkerhedsvurdering foregår, så eksempler på novel food godkendelse og meget mere.

Se mere i præsentationerne fra temadagen:
Novel food regulation – A consumer protection mechanism (pdf)
The Novel food application – and assessment (pdf)

Se også Fødevarestyrelsens videoer om novel food:
Hvad er novel food?
Fire måder at undersøge om du har en novel food
Få din novel food godkendt

Temadagen var arrangeret og støttet af Fødevarestyrelsen, Erhvervsfremmebestyrelsen, Food & Bio Cluster Denmark, DTU Skylab og DTU Fødevareinstituttet.