Blandet slik. Foto: Colourbox.dk

Danskerne er verdensmestre i slikindkøb

mandag 22 mar 21

Kontakt

Anja Pia Biltoft-Jensen
Gruppeleder, Seniorforsker
DTU Fødevareinstituttet
35 88 74 25

Kontakt

Jeppe Matthiessen
Seniorrådgiver
DTU Fødevareinstituttet
35 88 74 44

Danskere køber i snit 6,6 kilo slik om året. Dermed indtager Danmark den globale førsteplads for slikindkøb. Vi indtager desuden en andenplads i indkøb af saftevand. I alt køber danskerne i gennemsnit 35 kilo søde sager årligt. Det fremgår af en e-artikel fra DTU om danskernes søde indkøbsvaner.

DTU Fødevareinstituttet har sammenlignet tal for salget af søde sager og søde drikke i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland, England, Italien og USA. Tallene viser, at danskere med et årligt indkøb på 6,6 kilo er verdensmestre i indkøb af slik. Vi køber mere end svenskerne og cirka dobbelt så meget som befolkningen i England og USA.

Derudover køber danskere i snit 5,7 kilo chokolade årligt. Det vil sige, at danskere i gennemsnit køber 12,3 kg slik og chokolade om året.

Tabel der viser årligt indkøb af slik og chokolade i otte forskellige lande.

Når indkøb af kage, is, desserter og snackbars bliver talt med, ryger der i snit 35 kilo søde sager i indkøbskurven per dansker hvert år. Det svarer til næsten 100 gram søde sager hver dag året rundt. Det reelle forbrug er dog endnu højere, da salgstallene ikke dækker f.eks. grænsehandel, udespisning på café eller restaurant, kantinebesøg eller de hjemmebagte sager.

Et fald er registreret i danskernes indkøb af søde sager fra 38 kilo i 2005 til 35 kilo i 2018. Det rokker dog ikke ved danskernes førsteplads i slikindkøb. Skatteministeriet anslår endvidere, at grænsehandlen samt den illegale handel med slik og chokolade er steget tilsvarende i perioden.

Først fald, så stigning i salg af søde drikke

Salget af søde drikke i Danmark er steget fra 106 liter per dansker i 2004 til 127 liter i 2018. Særligt indkøb af saftevand er vokset markant med ca. 60%. Det svarer til, at hver dansker køber 10 cl saftevand dagligt, hvilket giver Danmark en global andenplads.

Den overordnede udvikling dækker over et fald i salget af søde drikke i Danmark mellem 2005-2012. Faldet hænger sammen med en afgiftsforhøjelse på sodavand fra 2010-2012, hvorefter den blev sat ned igen i 2013 og helt afskaffet i 2014. Siden 2012 er salget af sodavand steget med 24%.

DTU Fødevareinstituttet vurderer ud fra tallene, at afgiftsændringer kan være én måde at reducere danskernes høje forbrug af søde sager og søde drikke.

Langt flere ’tomme kalorier’ end der er plads til

Fra et sundhedsmæssigt synspunkt er danskernes verdensmestertitel i slikindkøb samt det høje forbrug af søde drikke en udfordring, fordi det store indtag af søde sager og søde drikke tager pladsen for den sunde mad og drikke. Forbruget kan desuden skade forbrugernes tandsundhed og føre til, at de tager på i vægt og bliver overvægtige.

DTU Fødevareinstituttet har beregnet, at der i en anbefalet kost er plads til, at maksimalt 4-6% af det samlede energibehov kommer fra nydelsesmidler i råderummet til ’tomme kalorier’. ’Tomme kalorier’ bidrager med meget energi, sukker og mættet fedt, men kun med lidt vitaminer, mineraler og kostfiber.

Hvis danskernes samlede årlige indkøb af søde sager og søde drikke bliver omregnet til kalorier, svarer det til, at hver dansker får ca. 20% af det daglige energiindtag dækket af ’tomme kalorier’. 

Læs mere

Læs mere om danskernes søde indkøbsvaner i e-artiklen: Danskerne er verdensmestre i slikindkøb. E-artiklen er en del af projekt Er du for sød?, som er støttet af Nordea-fonden.

Indkøbstallene kommer fra Euromonitor, som indsamler salgsdata for 100 lande i hele verden. De lande dækker 91% af verdens befolkning og 98% af det globale bruttonationalprodukt. Artiklen indeholder også data fra The Nordic Monitoring System, der viser hvor ofte børn og voksne i de nordiske lande indtager søde sager og søde drikke.

https://www.food.dtu.dk/nyheder/nyhed?id=%7BC4759A4A-530F-4144-9E98-07207E0C1DB7%7D
10 APRIL 2021