Image: DTU Fødevareinstituttet

Kom til Åbent Hus i DTU Fødevareinstituttet

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

DTU Fødevareinstituttet fejrer 60 års jubilæum og inviterer samarbejdspartnere til Åbent Hus den 11. juni 2019 med mulighed for at høre om, se og smage på instituttets forskning.

Den 5. juni 2019 er det 60 år siden, at ”Lov om et levnedsmiddelinstitut m.m.” blev vedtaget og kimen dermed blev lagt til en stor del af det, der i dag er DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet inviterer derfor samarbejdspartnere til fødselsdag og holder Åbent Hus den 11. juni.

Det vil være muligt at se forskellige dele af instituttets faciliteter. Du kan bl.a. komme på besøg i mega-laboratoriet til forskning inden for mikrobiel bioteknologi og bioraffinering, se de sensoriske laboratorier inkl. faciliteter til forbrugerundersøgelser, og komme ind i instituttets Pilot Plant. Pilot Plant er opbygget som en forsøgshal, hvor det er muligt at arbejde med produktionsprocesser på den type maskiner, industrien bruger i mindre målestok.

I Biosfæren i bygning 202 vil instituttets medarbejdere præsentere forskningsområder, innovationsprojekter, rådgivningsopgaver og virksomhedsrelevante studieaktiviteter ved forskellige stande. Du kan f.eks. få viden med hjem om bæredygtig kost, om hvordan QSAR-modeller kan forudsige sundhedsskadelige virkninger af kemiske stoffer og om hvordan tarmens bakterier kan påvirke kroppens optag og følsomhed over for kemikalier.

Det bliver også muligt at høre korte oplæg om igangværende aktiviteter, opnåede resultater og fremtidige perspektiver – bl.a. om fødevareallergi, helhedsvurdering af fødevarer og cellefabrikker til bæredygtig brug af sidestrømme fra mejeriindustrien.

Undervejs vil der være forfriskninger til det, du vælger at se og høre om.

Nærmere program kommer senere.

Tirsdag den 11. juni i tidsrummet kl. 14-17.

DTU Lyngby Campus
Kemitorvet
Bygning 202
2800 Kgs. Lyngby

Deltagere og tilmelding

Arrangementet henvender sig til DTU’s samarbejdspartnere i bred forstand: Samarbejdspartnere som har haft, har eller kunne ønske sig at få et fagligt samarbejde med instituttet.

For at deltage skal du tilmelde dig via en tilmeldingsformular på instituttets website. Der er nu lukket for tilmelding til arrangementet.