Photo: Colourbox.com

Tang med omtanke

Ernæring og kostvaner Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug

Befolkningen bør kende både mulige positive og negative effekter af fødevarer, før de spiser dem.  Det mener institutdirektør Jørgen Schlundt fra DTU Fødevareinstituttet med henvisning til professor Ole G. Mouritsens kritik af instituttets udmeldinger om tang i det seneste nummer af Aktuel Naturvidenskab.

Professor Ole G. Mouritsen fra Syddansk Universitet rejser i julinummeret af Aktuel Naturvidenskab en debat om, hvornår forskere bør melde ud om fødevaresikkerhed. Han bruger DTU Fødevareinstituttets udmelding om tang som eksempel på en udmelding, han ser som for bastant og skadelig for samfundet.

Institutdirektør Jørgen Schlundt svarer i en replik på kritikken. Han fremhæver blandt andet, at en af DTU Fødevareinstituttets opgaver er at rådgive myndighederne om mulige risici ved vores fødevarer. Hvis instituttet bliver opmærksom på, at visse fødevarer kan udgøre en risiko for befolkningen, er det instituttets opgave at oplyse om det.

I medierne og kogebøger er der fra begyndelsen af 2010 og frem gentagne opfordringer om at spise tang. Meldingen er, at man selv kan plukke tang fra havet, og at al tang kan spises, hvis det bliver plukket i rent vand. Opfordringerne er udelukkende præget af de positive effekter ved tang. Da tangarter ligesom svampe og planter har forskellige indholdsstoffer, er det imidlertid ikke alle arter, man kan spise uden risiko. Nogle tangarter skal man holde sig fra, være forsigtige med at spise eller håndtere på særlig vis.

Se den fulde replik i Aktuel Naturvidenskab: Tang med omtanke (pdf).

Læs også DTU Fødevareinstituttets e-artikel nr. 4, 2011: Tang kan indeholde sundhedsskadelige stoffer (pdf) og se instituttets pressemeddelelse herom.