Film om tarmfloraens betydning for sygdomme

Ernæring og kostvaner Bakterier og mikroorganismer Biologiske systemer Fødevarer, fisk og landbrug Sundhed og sygdomme

I fremtiden bliver det muligt ud fra kosten og viden om det enkelte menneskes genetik at påvirke bakteriesammensætningen i menneskets tarm og derved mere målrettet forebygge livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type-2 diabetes. Det er perspektiverne bag det tværvidenskabelige Center for Gut, Grain and Greens, 3G Center, som Det Strategiske Forskningsråd nu har lavet en film om. Centret ledes af DTU Fødevareinstituttet.

Gennem de seneste ti år har forskerne fået større og større viden om tarmens mikroorganismer. Hvert menneske har sin helt egen bakteriesammensætning i tarmen, og flere undersøgelser peger på, at tarmens bakterier har stor betydning for vores immunsystem og påvirker risikoen for at udvikle livsstilssygdomme. Samtidig ved vi, at tarmens bakteriesammensætning og bakteriernes aktivitet kan påvirkes gennem bestemte typer kost.

Hovedfokus i Center for Gut, Grain and Greens, 3G Centeret, er at forebygge livsstilssygdomme ved at udvikle specifikke kostråd og funktionelle fødevarer baseret på studier af mennesker, dyreforsøg, laboratorieundersøgelser og avancerede metoder til analyse af tarmfloraen.

3G Centret er delvist finansieret af en bevilling på 35 millioner fra Det Strategiske Forskningsråd, som har lavet en film om centret.

Se filmen om 3G Center.