Photo: Colourbox.com

Sødemidlet aspartam er ikke sundhedsskadeligt

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug
Sødemidlet aspartam, som bliver brugt i blandt andet lightsodavand, udgør ikke en sundhedsmæssig risiko for mennesker i de mængder, der bliver brugt i dag. Det konkluderer Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, i sin første fulde risikovurdering af sødemidlet. Seniorforsker Alicja Mortensen fra DTU Fødevareinstituttet har ledet arbejdet i EFSA’s videnskabelige panel.

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets panel for tilsætningsstoffer og næringsstoffer tilsat fødevarer har gennemgået al den tilgængelige videnskabelige litteratur om sødemidlet aspartam, som bliver brugt som sødemiddel i lightprodukter. Forskerne i panelet konkluderer, at det acceptable daglige indtag på 40 milligram per kilo legemsvægt per dag beskytter den almindelige befolkning. Arbejdet i panelet har været ledet af seniorforsker Alicja Mortensen fra DTU Fødevareinstituttet.

Panelet vurderer, at aspartam ikke er kræftfremkaldende, og at det ikke giver skader på hjernen, nervesystemet, påvirker adfærd eller hjernens funktion hos børn og voksne. Forskerne vurderer også, at der ikke er en risiko for fostre ved det nuværende acceptable daglige indtag.

Nedbrydningsprodukter udgør ingen sundhedsrisiko

Når aspartam kommer ned i tarmen, bliver det hurtigt nedbrudt. Heller ikke aspartams nedbrydningsprodukter phenylalanin, methanol og asparginsyre udgør en sundhedsrisiko i de mængder, som stammer fra aspartam i fødevarer. Nogle af nedbrydningsprodukterne er også naturligt til stede i andre fødevarer for eksempel findes methanol i frugt og grøntsager. Bidraget af nedbrydningsprodukterne fra aspartam til den samlede eksponering af stofferne via kosten er lavt.

Patienter med lidelsen PKU, også kaldet Føllings sygdom, kan dog ikke tåle aspartam. Det skyldes, at de ikke kan tåle nedbrydningsproduktet phenylalanin.

Se pressemeddelelsen fra EFSA: EFSA completes full risk assessment on aspartame and concludes it is safe at current levels of exposure. Her kan er også link til rapporten bag undersøgelsen.

Læs også faktaark fra EFSA om aspartam: Fact sheet on aspartame (pdf).