Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

EFSA videoer gør fødevarevidenskab lettere at forstå

Fødevaresikkerhed Fødevarer og fiskeri

En række videoer fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, forklarer videnskaben bag de risikovurderinger, EFSA udarbejder. Videoerne dækker en bred vifte af emner i hele jord-til-bord kæden og kan ses på YouTube.

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoriet, EFSA, udarbejder risikovurderinger, der dækker hele jord-til-bord kæden. Risikovurderingerne bruges til at træffe beslutninger i EU’s fødevaresikkerhedssystem.

For fremme forståelsen for videnskaben bag vurderingerne har EFSA lavet en række videoer. I videoerne forklarer eksperter emner som fx den indvirkning kemiske stoffer kan have på hinanden, hvordan sundhedsskadelige stoffer kan migrere fra fødevarekontaktmaterialer til selve fødevaren, og den rolle enzymer spiller i fødevareproduktion.

Serien indeholder også en video om risikokommunikation. Videoen forklarer, hvordan EFSA forsøger at højne fødevaresikkerheden i Europa ved både at give forbrugere og interessenter gennemskuelig og rettidig viden om risici i fødevarer og foderstoffer, og råd til hvordan disse risici håndteres.

Se EFSA’s videoer: Understanding science.