Photo: Colourbox.com

Første test af pesticidrester i hønsefoder

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug

I sin rolle som EU referencelaboratorium har DTU Fødevareinstituttet for første gang organiseret en sammenlignende test, en såkaldt præstationsprøvning, for pesticidrester i foderstoffer til æglæggende høns. Testen viser, at laboratorierne i EU klarer sig godt, på trods af at det var en svær test med mange forskellige pesticider i testmaterialet.

I kraft af DTU Fødevareinstituttets status som EU referencelaboratorium for pesticider i korn og foderstoffer har instituttet organiseret en såkaldt præstationsprøvning af pesticider i foderstoffer til æglæggende høns.

Formålet med præstationsprøvninger er at forbedre kvaliteten, nøjagtigheden og sammenligneligheden af analyseresultaterne fra de officielle europæiske laboratorier, der udfører kontrol af pesticidrester i korn og foderstoffer.

Tilfredshed med resultaterne

Resultater fra testen viser 13 såkaldte falsk positive og 50 falsk negative ud af 1854 resultater. Det betyder, at laboratoriernes tests enten viser pesticider, som ikke er i testmaterialet, eller ikke finder alle de pesticider, som rent faktisk er der.

Alligevel konkluderer DTU Fødevareinstituttet, at de i alt 120 deltagende laboratorier klarer sig godt, da der i testmaterialet var flere forskellige pesticidrester, end der har været i de tidligere tests af korn. Laboratorierne er desuden generelt kommet rigtig tæt på mængden af de pesticider, der var i testen.

Se rapporten: Report on Proficiency Test on incurred and spiked pesticides in feed (pdf).

Laboratorierne skulle analysere en fremsendt foderstofprøve for at finde rester af de 29 pesticider, der var til stede i prøven. Testmaterialet blev blandet i et foderlaboratorium i Tyskland i realistiske mængder i forhold til hønsefoder, hvorefter DTU Fødevareinstituttet sørgede for, at testmaterialet var ensartet, inden det blev sendt ud til laboratorierne.

I alt deltog 106 europæiske laboratorier og 14 laboratorier udenfor EU. Testen gennemføres en gang om året, og denne test er den første præstationsprøvning på foderstof.