Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Listeriaudbrud er aftagende

Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer Fødevarer, fisk og landbrug
Ingen yderligere sygdomstilfælde med listeria ST 224 er fundet i de seneste 14 dage. Det tyder på, at udbruddet er aftagende, og at det succesfuldt blev stoppet med tilbagetrækningen af kødprodukter fra Jørn A Rullepølser og fra kunder, der har modtaget virksomhedens produkter.

Siden september 2013 er listeriabakterier fra patienter blevet undersøgt med helgenomsekventering. Denne teknik har gjort det være muligt at påvise, at i alt 38 patienter i løbet af det seneste år er blevet inficeret med identiske listeriabakterier. I juni 2014 blev den samme bakterie fundet i et parti rullepølse fra virksomheden Jørn A Rullepølser. Som følge heraf indledte virksomheden i august en større tilbagetrækningssag, der involverede mere end 6.000 kunder, der havde modtaget virksomhedens produkter.

Koordinering af indsats og efterforskning af sygdomsudbruddet er sket i regi af Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af repræsentanter fra DTU Fødevareinstituttet, Statens Serum Institut  og Fødevarestyrelsen.

Find yderligere information om listeria på DTU Fødevareinstituttets website: Fakta om listeria i fødevarer.

Læs også nyheden på Statens Serum Instituts website: Listeriaudbrud fra kødprodukter fra Jørn A. Rullepølser klinger af.