Danske mænd spiser kun en anelse mere kød end anbefalingerne

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug
Det gennemsnitlige kødindtag i Danmark er kun en anelse højere end anbefalingerne fra Verdens Cancer Forskningsfond fra 2007. Dog spiser danskerne for meget forarbejdet kød. Det viser en fælles nordisk undersøgelse ledet af DTU Fødevareinstituttet.

Flere videnskabelige undersøgelser har vist en sammenhæng mellem et for højt indtag af rødt kød og forarbejdet kød og forekomsten af tyk- og endetarmskræft. DTU Fødevareinstituttet har i samarbejde med forskere fra Finland, Norge og Sverige undersøgt, hvor meget kød befolkningerne i de nordiske lande indtager i forhold til Verdens Cancer Forskningsfonds anbefalinger fra 2007.

Undersøgelsen viser, at det gennemsnitlige indtag af rødt kød for danske mænd kun er en anelse højere end anbefalingerne om maksimum 500 gram rødt kød ugentligt. Danske mænd spiser i gennemsnit 518 gram om ugen, mens danske kvinder spiser 329 gram.

Indtaget af forarbejdet kød er for højt

Verdens Cancer Forskningsfond anbefaler, at man så vidt muligt helt undgår at spise forarbejdet kød, som er blevet saltet, røget eller behandlet på anden måden for at forlænge holdbarheden. Danske mænd indtager 343 gram om ugen, og danske kvinder indtager 168 gram. Indtaget er derfor højere end det anbefalede nul-indtag.

I undersøgelsen har forskerne opstillet forskellige scenarier for de ernæringsmæssige konsekvenser af at sænke det daglige indtag af kød fra det nuværende til det anbefalede med særlig vægt på forarbejdet kød. Undersøgelsen viser, at det er muligt at nedsætte danskernes indtag af forarbejdet kød, uden at kostens indhold af næringsstoffer påvirkes væsentligt i negativ retning.

Se rapporten: Nutritional evaluation of lowering consumption of meat and meat products in the Nordic context (pdf).

Undersøgelsen er baseret på data fra repræsentative kostundersøgelser i de deltagende lande, hvor samlet mere end 13.000 personer i alderen fra 4 til 80 år har deltaget.