Photo: Colourbox.com

Rødt eller forarbejdet kød er tit på menuen

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

Danmark er en nation af kødspisere. I løbet af en uge er rødt eller forarbejdet kød på langt de fleste danskeres menu. Hvor meget vi spiser, og den livstil, der går hånd i hånd med et lille eller stort kødindtag, er der dog stor forskel på, viser en opgørelse af kødets rolle i danskernes kost og livsstil fra DTU Fødevareinstituttet.

Kød spiller en central rolle i danskernes mad- og måltidsvaner og er for mange den fødevare, som resten af måltidet planlægges ud fra.

Den sundhedsmæssige værdi ved – især forarbejdet – kød har fra tid til anden været til diskussion. For selvom kød indeholder vitaminer og mineraler, er det også er en væsentlig kilde til mættet fedt og salt i kosten, og undersøgelser har påvist  en sammenhæng mellem et højt indtag af især forarbejdet kød og tyktarmskræft.

DTU Fødevareinstituttet har brugt data fra den seneste nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet, DANSDA 2011-2013, til at beskrive, hvordan kød bidrager til danskernes indtag af næringsstoffer, samt hvad der karakteriserer de danskere, som spiser mest kød.

Det røde kød fylder mest

Undersøgelsen viser, at næsten alle danskere spiser enten rødt kød, forarbejdet kød (f.eks. bacon eller pålæg) eller fjerkrækød i løbet af en uge. Rødt kød kommer fra firbenede dyr, som f.eks. svin, okse og lam.

Mindre end 1% af de 15-75 årige voksne spiser ikke rødt kød i løbet af en uge, og godt 2% spiser ikke forarbejdet kød, mens mindre end 1% af de 4-14-årige børn spiser hverken rødt eller forarbejdet kød.

Rødt kød er danskerne foretrukne. Det indtager vi dobbelt så meget af som forarbejdet kød, og ca. tre gange så meget af som fjerkræ. De 15-49-årige mænd spiser absolut mest af alle tre kødtyper.

Ernæringsmæssig gevinst ved sundt kødvalg

Der er både ernæringsmæssige fordele og ulemper ved at spise kød. Kød er en god proteinkilde og bidrager med mange vitaminer og mineraler. Mere end 30% af danskernes gennemsnitlige indtag af A-vitamin, de fleste B-vitaminer, zink og selen kommer f.eks. fra rødt og forarbejdet kød.

Kødet bidrager dog også væsentligt til indtaget af mættet fedt, der kan øge risikoen for hjertekarsygdomme samt salt, som kan være blodtryksforhøjende. I alt 20% af danskernes indtag af mættet fedt og 16% af saltindtaget kommer fra kød.

Indtaget af salt og mættet fedt kan reduceres ved at følge det officielle kostråd om at  vælge magre udskæringer og færre forarbejdede kødprodukter.

Kødindtag og livsstil

Alt i alt har folk med en mindre gunstig livsstil et højere kødindtag. Således er det typisk unge mænd, som oftere er overvægtige, ryger dagligt og har en kort uddannelse, der spiser mest kød.

De, der spiser mindst kød, er typisk midaldrende, normalvægtige kvinder med en længere uddannelse, som ikke ryger dagligt og bor i en husstand uden børn.

Folk med et højt kødindtag er generelt dårligere til at følge kostrådene, idet de ofte spiser mindre frugt, grønt, fisk og fuldkorn end dem, der spiser mindre kød.

Undersøgelsen, som er udarbejdet for Landbrug & Fødevarer, er beskrevet i rapporten: Køds rolle i kosten (pdf).

Undersøgelsens data kommer fra DANSDA 2011-2013, som har undersøgt hvad 3.946 personer i alderen 4-75 år har spist og drukket i løbet af en hel uge.

Læs også, hvilke 20 aftensmadsretter danskerne hyppigst spiser i DTU Fødevareinstituttets nyhed fra den 27. juli 2015: Kødet dominerer den danske aftensmad.

De officielle kostråd er nærmere beskrevet på Fødevarestyrelsens website.