Image: DTU

Hør om brug af blockchain indenfor fødevarer på topmøde

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareteknologi Ernæring og kostvaner

Nordens største universitetsdrevne teknologi-topmøde sætter i oktober 2019 bl.a. fokus på, hvordan blockchain kan øge fødevarers sporbarhed og forhindre plagiering. Interesserede kan også høre, hvordan computere skal give skolebørn sundere spisevaner.

Finansbranchen har allerede med stor succes taget blockchainteknologien til sig, når udvalgte aktører skal udveksle information, som ikke kan kopieres eller manipuleres af andre, uden at det opdages.

Selvom fødevarebranchen også med stor fordel kan bruge teknologien til at dele data på tværs af hele jord-til-bord-kæden på en sikker og effektiv måde, bliver den mulighed endnu ikke udnyttet af fødevareproducenter i Danmark. Globalt har flere store fødevarespillere dog taget teknologien til sig.

Blockchainløsninger til danske fødevareproducenter

Ét af de mange spor på DTU High Tech Summit den 30. og 31. oktober stiller skarpt på, hvordan danske fødevareproducenter kan bruge blockchain til f.eks. at dokumentere autenticitet, at deres varer indeholder de gode råvarer, ingredienslisten lover, og at der har været styr på fødevaresikkerheden fra jord til bord.

Forskere og industrien vil bl.a. forklare, hvordan teknologien virker, løfte sløret for blockchaintiltag i kødbranchen samt give indblik i andre branchers erfaringer med at anvende blockchain.

DTU High Tech Summit foregår på engelsk og er Nordens største universitetsdrevne teknologi-topmøde. DTU Fødevareinstituttet står for sporet ’Design of a Blockchain that serves the SME Food sector’.

Sporet finder sted den 31. oktober kl. 10-11.45.

Brug af teknologi i de naturvidenskabelige fag

DTU Fødevareinstituttet er også tovholder i et spor, der skal undersøge, hvordan bedre brug af teknologi i folkeskolen, kan gøre eleverne mere teknologikyndige og give dem en større interesse for naturvidenskab.

Instituttets forskere vil bl.a. fremvise en food computer, som elever i udskolingen bruger til at dyrke grønt i biologitimerne i et projekt støttet af Nordea-fonden. Målet er at fremme sundere madvaner ved at koble undervisning om grøntsagers vej fra jord til bord med sjov ny teknologi.

Oplægget indgår i sporet ’The future of high-tech teaching tool for elementary schools’.

Sporet finder sted den 30. oktober kl. 14.30-16.15.

DTU High Tech Summit byder på et bredt fagligt program med foredrag, debatter og workshops indenfor temaer som 'industri 4.0 og automatisering', 'big data og kunstig intelligens', 'internet of things', miljø og klima’ samt 'for verdensmålene’.

Besøgende kan se og høre om de nyeste og førende teknologier og lære om, hvordan de kan begynde at bruge og drage fordel af disse teknologier. På DTU High Tech Summits website findes et deltaljeret program.

Tilmelding foregår også via websitet.

Arrangørerne forventer, at op mod 6.000 besøgende, 1.100 virksomheder og 300 startups vil deltage i løbet af de to dage.

Læs også i en artikel i DTU High Tech Summit-avisen om DTU Fødevareinstituttets projekt, der skal udvikle blockchainløsninger til fødevarebranchen: Blockchain to provide safer meals.