Foto: DTU Skylab

Nu åbner Danmarks største legeplads for unge tech-entreprenører

DTU Skylab er stedet for entreprenante studerende, som enten pusler med ideen om egen startup, har brug for at lave en prototype eller leder efter sparring og idéer til et nyt projekt. DTU har skudt 25 mio. kr. ind i helt nye faciliteter, som skal danne rammen om fremtidens startups.

Den 11. september er der officiel indvielse af DTU Skylab. Et initiativ der fungerer som et samlingspunkt for alle entreprenante studerende på DTU. I DTU Skylab blander 3D-printere, robotarme og mødefaciliteter sig med studerende, der har hovederne fulde af ideer. Initiativet er succesfuldt blevet testet over de sidste to år, og har vist, at man med det rette mindset, de rigtige faciliteter og det gode netværk kan hjælpe de studerende til at få bragt idéer ud i samfundet. Derfor gøres konceptet nu permanent, og DTU har brugt 25 mio. kr. på nye faciliteter.

”I DTU Skylab er vores filosofi klar. Det skal være tilladt både at tænke stort og at fejle. Vi har – helt bogstaveligt – højt til loftet, for de studerende skal turde tænke ambitiøst, globalt og frygtløst. Forsøger man at flytte grænserne for, hvad der er muligt, så ryger man nogle gange ud over kanten. Derfor kommer det kommercielle gennembrud måske først i tredje eller fjerde forsøg, men de erfaringer kan også skabe vigtig læring og værdi,” forklarer leder af DTU Skylab, Mikkel Sørensen.

Kæmpe satsning fra DTU
DTU Skylab er selv en slags prototype, der har været under løbende udvikling siden 2012. Initiativet viste sig hurtigt at skabe stor værdi, og fik på kort tid en række konkrete succeshistorier, hvor studerende kom fra idé til produkt og virksomhed, formåede at tiltrække ekstern funding eller skabte positive resultater i eksisterende virksomheder. Gode eksempler på fremadstormende studenterstartups udsprunget fra DTU er firmaerne Vaavud, med sin vindmåler til smartphones, og Airtame, der har lavet en trådløs HDMI-løsning. I 2013 blev der registreret 10 nye studenter-startups fra DTU med CVR-nummer, hvor godt halvdelen havde berøring med DTU Skylab.

”Det nye DTU Skylab, skal være en toneangivende hub for innovation og entreprenørskab. Stedet er tænkt som et tværfagligt innovativt fællesskab, der rummer en lang række aktiviteter og events. Det skal fremme innovation på DTU og markere os tydeligt – både nationalt og internationalt. Det tror vi kun kan ske med åbne døre, og i tæt samarbejde med det omgivende samfund og erhvervslivet,” siger koncerndirektør for innovation og entreprenørskab Marianne Thellersen, der understreger, at DTU Skylab derfor også er åbent for alle, når der bare er en DTU-studerende i teamet.

Kæmpe legeplads for ingeniørspirer
I den 1550 m2 store facilitet har de studerende adgang til omfattende prototypeværksteder med 3D-printere, 3D-scannere, laserskærer, CNC-fræsere, laboratorium og meget andet. Derudover er der kontorfaciliteter og eventlokale, som kan bruges til afholdelse af kurser og workshops. Og netop gruppen af unge studerende har stort potentiale når det kommer til iværksætteri, forklarer Mikkel Sørensen:

”De studerende har mange fordele, f.eks. har de både tid og råd til at knokle for deres hjerteblod. De er endnu ikke vant til en fast månedlig indtægt, og har ikke hus, bil og børn, der sætter naturlige begrænsninger for risikovilligheden og lysten til at satse på de helt store drømme.”

Om DTU Skylab

DTU Skylab råder over en 1550 m2 stor facilitet placeret på DTU Lyngby Campus. Det første år afholdt de ca. 50 åbne events med fokus på forskellige aspekter af innovation og entreprenørskab. Det årlige budget på materialer er 300.000 – 500.000 kr. om året – som bl.a. bruges på at lave prototyper.

DTU Skylab råder over:
• 3 stk. 3D-printere
• 1 laserskærer
• 2 manuelle drejebænke
• 1 manuel fræser
• 1 CNC drejebænk (CNC betyder computerstyret)
• 1 CNC fræser
• 1 CNC plasmaskærer
• 1 robotarm til at udfræse skuemodeller(armlængde på 2½ m.)
• 1 vertikal båndsav

Derudover er der et elektronikværksted, et kemiværksted og mulighed for at svejse i aluminium, rustfrit stål og titanium.

Eksempler på studenter-startups fra DTU

Foto:Eupry
Navn: Eupry

Produkt: Overvågning af vacciner i kolde lagerrumsfaciliteter i udviklingslandene for NGO'er som Unicef og CHAI.

Team: Fem studerende fra DTU og en forretningsudvikler.

Status: En prototype er sat op fire forskellige steder i Etiopien, hvor data sendes til en hjemmeside og alarmerer personalet via SMS i tilfælde af skadelige opbevaringsforhold. Partnerskab med Clinton Health Access Initiative. Har netop modtaget støtte på 150.000 kroner. Læs mere: www.eupry.com

Foto: AirtameNavn: Airtame

Produkt: Airtame er en HDMI-dongle, som du kan sætte i et TV, en projektor eller en skærm og trådløst streame det der vises på din computerskærm via Wi-Fi.

Team: Seks studerende fra DTU, CBS og Århus Universitet

Status: Har gennemført en meget vellykket crowdfunding kampagne (over 7 mio. kr.). De vandt prisen for bedste startup ved det veletablerede messe Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Læs mere: www.airtame.com

Foto: Vavuud
Navn: Vaavud

Produkt: Vaavud er en smartphone-baseret vindmåler og en ledsagende app. Vavuud app’en giver også adgang til et globalt kort over Vaavuds brugergenererede vindmålinger.

Team: Ideen stammer fra en DTU-studerende, der arbejdede med konceptet i sit bachelorprojekt. Virksomheden blev grundlagt i begyndelsen af 2013.

Status: Er solgt i 96 lande, og app’en har mere end 30.000 downloads. Lavede indledende crowdfunding-kampagne på Kickstarter, der rejste knap 250.000 kr.. I starten af 2014 modtog de mere end 2,1 mio kr. i kapitaltilførsel fra en gruppe af investorer. Læs mere: www.vaavud.com