Photo: Colourbox.com

Danskere er storbrugere af kosttilskud

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug
Selvom langt de fleste danskere får dækket deres behov for vitaminer og mineraler gennem kosten, er kosttilskud særdeles udbredt i den danske befolkning. En opgørelse fra DTU Fødevareinstituttet viser, at 6 ud af 10 af os tager et eller flere kosttilskud, og især børn er storforbrugere af multivitamin- og mineraltilskud.

Danskernes forbrug af kosttilskud er et af de højeste i Europa. En ny opgørelse af 4-75-årige danskeres brug af kosttilskud i perioden 2011-2013 viser, at det oftest er multivitamin- og mineraltilskud, folk spiser. Ifølge opgørelsen får 60% af de 4-9-årige et multivitamin- og mineraltilskud, mens halvdelen af de 10-17-årige og ca. halvdelen af alle voksne tager den type tilskud.

Fiskeolie, kalcium og D-vitamin tilskud er også populære blandt danskere. De udgør henholdsvis 19%, 10% og 8% af det samlede forbrug af kosttilskud.

Forbrugsforskelle i forhold til køn og uddannelse

Blandt personer over 18 år tager flere kvinder (71%) end mænd (57%) et multivitamin- og mineraltilskud. Også flere kvinder end mænd tager to eller flere kosttilskud.

Mens der i andre lande er fundet en sammenhæng mellem forbruget af kosttilskud og folks uddannelse, er det ifølge DTU Fødevareinstituttets opgørelse kun blandt danske mænd, at forbruget stiger med et stigende uddannelsesniveau. Forskellene i forbrug mellem mænd og kvinder bliver derfor mindre, jo længere uddannelse folk har.

Forbruget størst om vinteren

De nye tal viser også, at der bliver spist flest multivitamin- og mineraltilskud  i vinterperioden. Det skyldes måske, at folk ikke synes, de får nok frugt og grønt i vinterhalvåret og derfor forsøger at helgardere sig ved at tage et tilskud.

Det er dog ikke kun forbruget af multivitamin- og mineraltilskud, der falder i sommermånederne: Der bliver generelt spist færre kosttilskud om sommeren.

Opgørelsen er præsenteret i en E-artikel fra DTU Fødevareinstituttet: Danskernes forbrug af kosttilskud (pdf).

Opgørelsen er baseret på data indsamlet af DTU Fødevareinstituttet i perioden 2011-2013. Den omfatter forbrug af kosttilskud blandt 3.980 personer i alderen 4-75 år fra hele landet.

Se også DTU Fødevareinstituttets pressemeddelelse fra den 22. marts 2010: Mange unge bruger kosttilskud.