Invitation til seminar: Fødevareoverførte sygdomme i Danmark

Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer
Kom til seminar om fødevareoverførte sygdomme den 19. juni 2014. På seminaret offentliggør Zoonosecentret i DTU Fødevareinstituttet den årlige rapport om forekomsten af sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker. Fokus er på de væsentligste temaer fra overvågningen, som for eksempel salmonellasmittekilderegnskabet, der anslår, hvor salmonellainfektionerne kom fra i 2013.

Hvert år bliver danskerne syge af sygdomme, der overføres fra de fødevarer, vi spiser. På et seminar arrangeret af Zoonosecentret i DTU Fødevareinstituttet vil oplægsholderne præsentere highlights fra den årlige rapport om sygdomsfremkaldende organismer i fødevarer, dyr og mennesker i Danmark.

Hvilke fødevarer har været årsag til flest salmonellainfektioner i mennesker i 2013? Hvilke fødevareoverførte sygdomsudbrud blev registreret i 2013? Hvordan kan fuld genomsekventering bruges til at spore smittekilden i fødevarebårne sygdomsudbrud? Hvordan er det gået med udviklingen i Salmonella Dublin i kvæg, siden det nationale overvågningsprogram blev lanceret i 2002?

Det er nogle af de spørgsmål, oplægsholderne vil forsøge at besvare på et åbent seminar i anledningen af, at DTU Fødevareinstituttet offentliggør den årlige rapport om forekomsten af sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker. Oplægsholderne kommer fra DTU Fødevareinstituttet, Statens Serum Institut og Videncentret for Landbrug.

Seminaret indgår i rækken af åbne institutseminarer om fødevaresikkerhed, ernæring, fødevarekvalitet, fødevareteknologi samt miljø og sundhed, som DTU Fødevareinstituttet løbende holder om instituttets forskning, forskningsbaserede rådgivning og aktuelle emner.

Velkommen - kl. 13.00
v/centerleder Hanne Rosenquist, DTU Fødevareinstituttet

Zoonosesituationen inklusiv salmonellasmittekilderegnskabet
v/akademisk medarbejder Anna Irene Vedel Sørensen og adjunkt Leonardo de Knegt, DTU Fødevareinstituttet

S. Dublin i kvæg
v/specialkonsulent Erik Rattenborg, Videncentret for Landbrug

Den relative risiko for Salmonella Enteritidis i danske æg
v/forsker Helle Korsgaard, DTU Fødevareinstituttet

Pause - ca. klokken 14.00

Fødevareoverførte udbrud
v/epidemiolog Luise Müller, Statens Serum Institut

Fuld genomsekventering
v/seniorforsker Mia Torpdahl og forsker Jonas Larsson, Statens Serum Institut

Prædiktiv mikrobiologi og risikovurderingsmodeller
v/seniorrådgiver Jens Kirk Andersen og professor Paw Dalgaard, DTU Fødevareinstituttet

Torsdag den 19. juni kl. 13.00

DTU Fødevareinstituttet
Mørkhøj Bygade 19
Bygning C
2860 Søborg

Mødelokale C-102 ved kantinen

Tilmelding
Det er gratis at deltage i seminaret og det efterfølgende oplæg. På grund af begrænset deltagerantal er tilmelding nødvendig.

Tilmelding senest 16. juni 2014, send e-mail til food@food.dtu.dk