Photo: Colourbox

Danskernes appetit efter saltholdige fødevarer er steget

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

Kostens indhold af saltholdige fødevarer er steget med knap 10% det sidste årti, viser en analyse fra DTU Fødevareinstituttet.

Ni ud af ti danskere spiser væsentligt mere salt end den officielle anbefaling om et dagligt indtag på maksimalt 5-6 gram. Den salt, vi bruger i madlavning og ved bordet, udgør gennemsnitligt 10-20% af vores samlede saltindtag – resten kommer fra industrielt forarbejdede fødevarer og udespisning.

DTU Fødevareinstituttet har i en opgave for Fødevarestyrelsen undersøgt udviklingen i danskernes indtag af udvalgte saltholdige fødevarer. Analysen ser på indtaget af brød, pålægsvarer, ost, smør og andre fedtstoffer på brød, dressinger og saucer, soltørrede tomater og oliven, middagspølser, supper, pomfritter, snacks og saltede nødder, burger, pizza og anden fastfood.

Ved at bruge data fra tre undersøgelser af danskernes kostvaner har forskerne beregnet, at kostens samlede indhold af de udvalgte saltholdige fødevarer var nogenlunde konstant mellem 2000 og 2008, men at det steg med knap 10% frem til 2013. Salgsdata fra detailhandlen for perioden frem til 2017 indikerer, at danskernes forbrug af udvalgte saltholdige fødevarer fortsat er steget.

I hvor høj grad, det øgede indtag har påvirket danskernes totale saltindtag, afhænger dog også af, om fødevarernes saltindhold samtidig har været uændret, er steget eller faldet.

De monitoreringsdata, som har målt udviklingen over tid, tyder på et fald i saltindholdet i industrielt fremstillet hvede- og rugbrød mellem 2009-2014, og i enkelte pålægsprodukter mellem 2013 og 2016, men ikke i andre tilsvarende produkter. Det sandsynliggør, at saltindtaget kan være steget – i hvert fald i dele af befolkningen.

Analysen er nærmere beskrevet i en e-artikel på DTU Fødevareinstituttets website: Udviklingen i danskernes indtag af saltholdige fødevarer (pdf).

Artiklen beskriver den overordnede udvikling samt udviklingen indenfor forskellige fødevarekategorier i forhold til folks alder, køn, uddannelse og BMI. Analysen er gennemført for Fødevarestyrelsen og er finansieret af midler fra Miljø- og Fødevareministeriet.

DTU Fødevareinstituttet har tidligere udgivet en rapport med uddybende information om danskernes saltindtag og den videnskabelige evidens bag sammenhængen mellem et højt saltindtag og risikoen for at udvikle en række sygdomme: Salt og Sundhed (pdf).

Instituttets arbejde bidrager til at øge viden om, hvordan saltindholdet i forskellige produkter har udviklet sig over tid.