Image: Colourbox.com

Saltindholdet i en række fødevarer kortlagt

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

For at følge udviklingen mod at gøre danskernes kost mindre salt har DTU Fødevareinstituttet kortlagt saltindholdet i færdigpakkede pålægssalater, kartoffelprodukter, charcuteri, saltede hele kødstykker og middagspølser.

Fødevarestyrelsens Saltpartnerskab, som er et samarbejde mellem forskellige parter fra fødevareerhvervet og interesseorganisationer, har fra 2011 til 2018 arbejdet på at reducere danskernes saltindtag. En vigtig del i indsatsen har været virksomhedernes arbejde med at reducere fødevarers saltindhold.

Saltlisten, som partnerskabet har udviklet, indeholder vejledende mål for saltindholdet i 15 overordnede fødevarekategorier. For at følge fødevareerhvervets indsats for at reducere saltindholdet, har DTU Fødevareinstituttet fået til opgave af gennemføre en monitorering ved hjælp af den information, som er tilgængelig i produkternes næringsdeklaration.

Nu foreligger undersøgelser fra perioden 2016-2018 af pålægssalater, færdigpakkede kartoffelprodukter, charcuteri og saltede hele kødstykker og middagspølser.

Undersøgelsens resultater

I alt 84 kartoffelprodukter fra to underkategorier er undersøgt. Af disse overholder 75% af kartoffelsalaterne og 82% af de andre forarbejdede kartoffelprodukter (frosne, ovnklare kartofler og færdigkogte kartofler i glas) Saltlistens vejledende mål.

Saltlisten sætter vejledende mål for tre underkategorier af færdigpakkede pålægssalater. Af de 112 undersøgte produkter overholder 86% af pålægssalaterne med kød, 62% af pålægssalaterne med fisk eller skaldyr, og 70% af pålægssalaterne med grønsager/topping salater de relevante mål.

I alt 164 charcuteriprodukter fra 14 forskellige underkategorier er undersøgt ved kemisk analyse af indsamlede produkter i 2016. De relevante mål overholdes for alle prøver af rullepølse, kamsteg, skinke, kyllingepålæg, leverpølse, medisterpølse (røget) og flere forskellige typer leverpostej (dog ikke leverpostej med bacon og let leverpostej, hvor hhv. 50% og 67% overholder målet). Blandt de andre kategorier overholder 88% af hamburgerryg, 83% af roastbeef, 33% af salt kød og røget filet, 83% af mortadella og 86% af ”andre kødpølser” de relevante mål.

I alt 249 færdigpakkede saltede hele kødstykker (skinke, hamburgerryg, pulled kød) og middagspølser er undersøgt. Der er ikke opsat mål for de tørrede skinker i Saltlisten. I alt overholder 88% af de øvrige færdigpakkede skinker, 59% af de undersøgte middagspølser og alle de øvrige produkter Saltlistens vejledende mål.

Metoden bag og resultaterne fra undersøgelserne er beskrevet i fire notater:

Instituttet har tidligere undersøgt frosne pizzaer, færdigpakkede supper, færdigpakkede oste samt fiske- og sildekonserves fra danske dagligvarebutikker. Data fra disse undersøgelser findes i fire notater på DTU Fødevareinstituttets website.

Saltpartnerskabet er ophørt med udgangen af 2018. Fremadrettet vil Innovationspartnerskabet have fokus på at øge tilgængeligheden af blandt andet saltreducerede produkter. Innovationspartnerskabet er et initiativ i den tidligere regerings strategi for mad, måltider og sundhed fra august 2018.