Image: Colourbox.com

Program klar til konference om fuldgenomsekventering

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer Gener og genomer

Programmet er nu offentliggjort for en international konference i Paris til marts 2019, der stiller skarpt på, hvordan brugen af fuldgenomsekventering kan øge fødevaresikkerheden, være med til at forebygge sygdom og bruges i udbrudsefterforskning. DTU Fødevareinstituttet er medarrangør og flere af instituttets eksperter holder oplæg i løbet af de tre dage.

Muligheden for hurtigt at afgøre hvilke organismer, der gør folk syge, er afgørende for effektivt både at kunne forebygge, at bakterier og virus spreder sig, og til at sætte ind over for sygdomsudbrud.

Fuldgenomsekventering (whole genome sequencing, WGS) er et lovende værktøj, der i stigende grad bruges til hurtigt at finde og analysere sygdomsfremkaldende mikroorganismer fra f.eks. fødevarer eller mennesker gennem kortlægning af DNA i en prøve. Prisen for teknologien til at genomsekventere er i løbet af de seneste år styrtdykket, og WGS er derved blevet tilgængelig for flere aktører verden over.

En konference vil samle fagfolk fra hele verden i Paris den 26. til den 28. marts 2019 for at stille skarpt på, hvordan brugen af genomsekventering kan øge fødevaresikkerhed, være med til at forebygge sygdom og bruges i udbrudsefterforskning.

De videnskabelige præsentationer dækker bl.a. den nyeste udvikling i de metoder og værktøjer, eksperterne bruger til at fortolke data, og de vil se på mulige måder at bruge genomsekventering til at forbedre fødevaresikkerheden i fremtiden. Eksempelvis vil potentialet for brug af metagenomanalyse, hvor alt DNA fra både fødevaren og de tilstedeværende mikroorganismer analyseres på én gang, blive belyst med særligt fokus på detektion og analyse af virus.

Flere eksperter fra DTU Fødevareinstituttet holder oplæg i løbet af de tre dage.

Konferencen er arrangeret af de nationale, forskningsbaserede fødevareinstitutter i Tyskland, Frankrig, Sydkorea og Danmark: Tyske BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung), franske ANSES (Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation,de l’environnement et du travail), sydkoreanske NIFDS (National Institute of Food and Drug Safety Evaluation) og danske DTU Fødevareinstituttet.

Tirsdag den 26. marts til torsdag den 28. marts 2019.

Maison de la RATP
189 rue de Bercy
Paris 12e
Frankrig

Tilmelding og program

Tilmelding foregår via konferencewebsitet. Her kan du også finde program og yderligere praktisk information om konferencen, som det er gratis at deltage i.

Send forslag til posters

Forskere er inviteret til at indsende posters om aktuelle emner indenfor fuldgenomsekventering. Deadline for at indsende posters er den 15. februar. De skal indsendes via konferencewebsitet.

For spørgsmål om konferencen kontakt ANSES på wgs2019@ptolemee.com.