Photo: Colourbox.com

UVB-lamper i svinestalden giver kød med masser af D-vitamin

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Innovation og produktudvikling
Kød fra svin, der får en daglig dosis UVB-lys i måneden før slagtning, indeholder op til 20 gange så meget D-vitamin som normalt, viser et studie fra DTU.

Danskere har ikke taget vitaminberigede fødevarer til sig i samme udstrækning som vores nordiske naboer. Eftersom hver 10. dansker risikerer at komme i D-vitaminmangel om vinteren, undersøger DTU Fødevareinstituttet derfor i flere forskningsprojekter forskellige måder at afhjælpe, at folk ender i en mangelsituation – bl.a. ved at øge en række almindelige fødevarers naturlige indhold af D-vitamin.

Mangedobling af D-vitaminindholdet

Et ph.d.-studie fra DTU Fødevareinstituttet har undersøgt, hvordan D-vitaminindholdet i svin bliver påvirket af, at dyrene i fire uger inden slagtning får en daglig dosis UVB-lys. Det svarer til et ophold i sollyset på op til 10 minutter.

Analyser af hakkekød med 10% fedt fra forsøgsdyrene viser, at det i gennemsnit indeholder 2,0 mikrogram D-vitamin per 100 gram. Det er 13 gange højere end i hakkekød fra kontroldyrene, som i gennemsnit indeholder 0,1 mikrogram per 100 gram.

Leverpostej lavet af lever og spæk fra forsøgsdyrene indeholder i gennemsnit 3,2 mikrogram D-vitamin per 100 gram, mens leverpostej lavet af kontroldyrene indeholder 0,1 mikrogram D-vitamin per 100 gram.

Både hakkekødet og leverpostejen vil kunne markedsføres som produkter med højt D-vitaminindhold – og fordi vitaminet forekommer naturligt, vil det ikke skulle inkluderes i ingredienslisten.

Studiet er beskrevet mere detaljeret i en videnskabelig artikel i tidsskriftet European Food Research and Technology: Vitamin D enhanced pork from pigs exposed to artificial UVB light in indoor facilities.

En kopi af Line Lundbæk Barnkobs ph.d.-afhandlingen er tilgængelig i DTU Fødevareinstituttet. Når alle artiklerne i afhandlingen er publiceret, bliver hele afhandlingen lagt i forskningsdatabasen DTU Orbit. Send en e-mail til food@food.dtu.dk, hvis du ønsker at få besked, når det sker.

Ph.d.-studiet er gennemført i samarbejde med DTU Fotonik og Københavns Universitet som en del af et større Europæisk forskningsprojekt under 7. rammeprogram: ODIN. Projektet havde bl.a. til formål at producere viden, som kan forhindre D-vitaminmangel blandt EU borgere gennem mad.