Photo: Colourbox.com

Pesticidrester i kosten 2. kvartal 2019

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

I alt 551 fødevarer er udtaget i forbindelse med den danske pesticidkontrol for 2. kvartal 2019. DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at ingen af prøverne udgør en sundhedsmæssig risiko.

DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen rapporterer hvert kvartal resultater fra den danske pesticidkontrol. Rapporten for 2. kvartal 2019 omfatter resultater for 551 konventionelle eller økologiske stikprøver og mistankeprøver af frugt, grøntsager, korn, forarbejdede produkter og animalske produkter.

Ingen af de undersøgte prøver er vurderet til at kunne udgøre en sundhedsmæssig risiko i forhold til den tilgængelige viden på udtagelsestidspunktet.

Se kvartalsopgørelsen: Pesticider i kosten, Pesticidkontrol af fødevarer, 2. kvartal 2019 (pdf).

Resultaterne fra Fødevarestyrelsens pesticidkontrol vil blive rapporteret mere indgående i den årlige rapport om pesticidrester i fødevarer, som DTU Fødevareinstituttet udarbejder i samarbejde med Fødevarestyrelsen.

Find flere oplysninger om pesticidrester på DTU Fødevareinstituttets website.