Photo: Colourbox.com

Pris for ekstraordinær indsats i studie af tarmbakterier

Sundhed og sygdomme Bakterier og mikroorganismer Ernæring og kostvaner
Postdoc Martin Laursen fra DTU Fødevareinstituttet har modtaget en Young Researcher Award fra DTU for sit arbejde med at studere tarmens mangfoldige bakteriesammensætning i spæd- og småbørn.

Ved den årlige fejring af DTU’s ph.d.-kandidater har postdoc Martin Laursen fra DTU Fødevareinstituttet modtaget en Young Researcher Award. I alt seks af årets ph.d.-kandidater modtog en sådan pris ved fejringen.

Prisen anerkender den ekstraordinære indsats, Martin Laursen har lagt i sin afhandling. I løbet af sit studie har han på eget initiativ f.eks. etableret en kohorte af spædbørn, hvis forældre donerede afføringsprøver fra børnene til hans forskning. Det er til arbejdet også lykkedes ham at skaffe ekstra midler fra fire fonde. Pengene er brugt til at udføre ekstra analyser af donormaterialet i samarbejde med en anden postdoc.

Arbejdet er beskrevet i seks artikler, der er udgivet i anerkendte internationale tidsskrifter. I løbet af sit studie har Martin Laursen været mentor og vejleder for en række projektstuderende, ligesom han har været undervisningsassistent på DTU Fødevareinstituttet og undervist bachelorstuderende i biologisk kemi.

Martin Laursen er nu ansat som postdoc i Forskningsgruppen for Tarmbakterier og Sundhed ved DTU Fødevareinstituttet.

Fremragende vejledere nomineret

Fra DTU Fødevareinstituttet var både Professor Charlotte Jacobsen og Professor Tine Rask Licht indstillet som årets ph.d.-vejleder af deres studerende. Prisen gik dog til Nini Pryds fra DTU Energi.

Prismodtagerne ved årets ph.d.-fejring er nærmere beskrevet i en nyhed fra DTU: Årets ph.d. afhandling førte til ny start-up.

Se også en kort video fra DTU, hvori Martin Laursen forklarer mere om sin forskning.

På DTU Fødevareinstituttets website findes mere information om Forskningsgruppen for Tarmbakterier og Sundheds forskning i effekter af kost og kostkomponenter på tarmens bakteriepopulation og deres indflydelse på immunsystem og metabolisme.

Image: Birgitte Røddik

Martin Laursen (t.v.) modtager en Young Researcher Award fra dekan Philip Binning.