Tiltrædelsesforelæsning

Invitation til professor Tine Rask Lichts tiltrædelsesforelæsning

Bakterier og mikroorganismer Biologiske systemer Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Sundhed og sygdomme

DTU Fødevareinstituttet inviterer til professor Tine Rask Lichts tiltrædelsesforelæsning fredag den 22. januar 2016. Tine Rask Licht vil tale om baggrund, status og perspektiver inden for sin forskning i tarmmikrobiologi. Forskningen har til formål at forstå sammenhængen mellem kost, tarmens mikroorganismer og deres betydning for menneskers sundhed.

Ethvert menneske har sin helt egen bakteriesammensætning i tarmen, Mange undersøgelser peger på, at tarmens bakterier har stor betydning for vores sundhed og spiller en rolle for udviklingen af en række sygdomme, der er relateret til immunsystemet og hormonsystemet - eksempelvis allergi og diabetes.

Det er samtidig kendt, at kosten påvirker både sammensætningen og aktiviteten af bakterierne i vores tarm. Derfor er der behov for at få en bedre forståelse for, hvordan og hvorfor forskellige kosttyper, fødevareingredienser og forureninger i maden via deres effekt på tarmbakterierne kan have betydning for menneskers sundhed og sygdom. På den måde er det muligt at nå frem til bedre og mere individuelle strategier og råd til at fremme en sund bakteriepopulation i tarmen – men der er langt endnu!

Kom og hør Tine Rask Lichts tiltrædelsesforelæsning, som sætter fokus på, hvordan kosten påvirker sammensætningen af tarmens mikroorganismer og deres betydning for menneskers sundhed. Forelæsningen har titlen Gut feelings – The microbial world within us - og foregår på engelsk.

Invitation

Se invitation (pdf) fra DTU Fødevareinstituttets institutdirektør Christine Nellemann.

Fredag den 22. januar klokken 15.00-16.00 med efterfølgende reception.

DTU Lyngby Campus

Mødelokale M1

Bygning 101A, 1.sal.

Anker Engelundsvej 1

2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

På grund af begrænset deltagerantal og servering er tilmelding nødvendig senest tirsdag den 19. januar 2016. Tilmeld dig via DTU Fødevareinstituttets website.