DK: Headspace hætteglas. Foto: Joachim Rode | EN: Headspace vials. Photo:  Joachim Rode

Seminar om kemi i fødevarer

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed Sundhed og sygdomme

Kom til seminar den 15. januar 2020 og hør om ny viden og nye metoder, som kan forbedre den kemiske fødevaresikkerhed. Forskere fra DTU Fødevareinstituttet præsenterer hovedresultaterne fra tre store projekter under Fødevareforlig 3, som Folketinget vedtog i 2015.

Fra 2015-2018 har forskere fra DTU Fødevareinstituttet stået i spidsen for tre store projekter, som skal bidrage til at sikre sunde fødevarer for forbrugerne. Projekterne Miraculix, Metrix og Asterix er gennemført for 52,4 millioner kroner efter aftale med Fødevarestyrelsen under Fødevareforlig 3, som blev vedtaget af Folketinget i 2015.

På et åbent seminar den 15. januar 2020 vil forskere fra DTU Fødevareinstituttet fremlægge hovedresultaterne. På dagen bliver projektrapporterne også offentliggjort.

Program

På seminaret vil professor Anne Marie Vinggaard fra DTU Fødevareinstituttet fortælle om et nyt webbaseret værktøj til at beregne effekten af forskellige kemikalieblandinger, mennesker bliver udsat for i hverdagen.

Du vil også få viden med hjem om kemi i mad set fra et helhedsperspektiv, bl.a. om resultaterne i en helhedsvurdering af hørfrø og personaliserede kostråd for fiskeindtag. Det vil forskningsgruppeleder Morten Poulsen præsentere.

Og du vil få indsigt i analysemetoder, som er udviklet til bedre at lede efter problematiske stoffer i fødevarer, som lektor Lene Duedahl-Olesen vil fortælle om.

Folketingsmedlem Anders Kronborg, fødevareordfører for Socialdemokratiet, vil holde åbningstalen, når Institutdirektør Christine Nellemann fra DTU Fødevareinstituttet har budt velkommen til seminaret.

Fødevaredirektør Annelise Fenger fra Fødevarestyrelsen vil fortælle om det forventede udbytte af forskningsindsatsen, og som afslutning vil afdelingschef Anette Schnipper fortælle om de forsatte perspektiver i forskningsindsatsen indenfor kemisk fødevaresikkerhed.

Onsdag den 15. januar 2020 kl. 14-17.

DTU Fødevareinstituttet
Bygning 202, Biosfæren
Kemitorvet
2800 Kgs. Lyngby

Det er gratis at deltage i seminaret. Der er nu lukket for tilmelding.