DK: Fiskeolieemulsion. Foto: DTU Fødevareinstituttet | UK: Fish oil emulsion. Photo: National Food Institute.

Håndbog med nyeste viden om omega-3 fedtsyrer

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Sundhedsfremmende stoffer

En håndbog er udkommet, som indeholder den nyeste viden om måder at udvinde, fremstille og beskytte sundhedsfremmende omega-3 fedtsyrer. Bogen er redigeret af forskere fra DTU Fødevareinstituttet.

De sundhedsfremmende egenskaber ved at spise omega-3 fedtsyrer, som først og fremmest findes i fisk, er veldokumenterede. Men selv forbrugere, der spiser mange fisk, har svært ved at få den anbefalede mængde omega-3 fedtsyrer via kosten.

Fødevareindustrien har derfor stor interesse i at bruge de sundhedsfremmende olier i forskellige fødevarer. Det er dog en udfordring at forhindre tilsatte fedtsyrer i at blive harske samt sikre, at de bliver tilsat på en måde, så de når derhen i kroppen, hvor de gør størst gavn.

En håndbog udgivet juli 2021 på Elseviers forlag giver en grunding introduktion til den nyeste viden om måder at udvinde, fremstille, tilsætte og beskytte omega-3 fedtsyrer. Bogen er henvendt til forskere og fagfolk i virksomheders udviklingsafdelinger.

Bogen er redigeret af tre medarbejdere fra DTU Fødevareinstituttet, nemlig professor Charlotte Jacobsen, seniorforsker Ann-Dorit Moltke Sørensen og forsker Betül Yesiltas, i samarbejde med deres tidligere kollega Pedro García-Moreno, som nu er adjunkt ved University of Grenada.

Fem af bogens 21 kapitler er skrevet af Forskningsgruppen for Bioaktive Stoffer - Analyse og Anvendelse ved DTU Fødevareinstituttet. Den er en opfølgning på Food Enrichment with Omega-3 Fatty Acids fra 2013.

Særligt fokus på måder at beskytte olien

Den nye bog har i modsætning til den tidligere bog især fokus på såkaldte ”delivery systemer” for omega-3 fedtsyrer. Det er en slags indkapsling af fedtsyrerne, som beskytter dem mod harskning både før og efter, de er tilsat til fødevarerne samt under fordøjelsen.

Det kan være i form af en emulsion, hvor oliedråben er omgivet af f.eks. proteiner, som beskytter den mod harskning. Olien kan også bringes på pulverform, hvor proteiner og/eller såkaldte polysakkarider er anvendt til at indkapsle olien, hvorefter den bliver tørret.

Find mere information om bogen Omega-3 Delivery Systems Production, Physical Characterization and Oxidative Stability på Elseviers website

På DTU Fødevareinstituttets website kan du læse mere om det arbejde Forskningsgruppen for Bioaktive Stoffer - Analyse og Anvendelses udfører for at producere viden, der kan forbedre spisekvaliteten og oxidationsstabilitet af fødevarer, samt øge befolkningens indtag af sunde fødevarer, som er rige på vitaminer, sunde fedtstoffer og proteiner.