Kom til konference om risikovurderinger og deres betydning

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Programmet er nu klar til konferencen om risikovurderinger og deres betydning, som DTU Fødevareinstituttet afholder den 23. september 2022 med støtte fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Food & Bio Cluster Denmark og EFSA, som fejrer 20 års jubilæum i år.

Vores fødevarer indeholder vigtige næringsstoffer. Men nogle fødevarer kan også indeholde skadelige stoffer. Risikovurdering af fødevarer er derfor vigtigt – også at forstå for at kunne producere sikre fødevarer, så forbrugerne kan købe og spise fødevarer, som ikke gør dem syge.

Danmark er heldigvis kendt for sin høje fødevaresikkerhed. Det skyldes bl.a., at Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet, EFSA, og DTU Fødevareinstituttet løbende udarbejder forskningsbaserede risikovurderinger.

Risikovurderinger giver både de europæiske og danske politikere og myndigheder et beslutningsgrundlag for at håndtere eventuelle risici ved en fødevare. Det giver samtidig rammer for og viden, som fødevarevirksomheder kan bruge til at producere fødevarer, som ikke risikerer at gøre forbrugerne syge.

En forståelse af arbejdet i EU og Danmark er derfor relevant for især fagpersoner i fødevarevirksomheder og brancheorganisationer samt for offentlige myndigheder, som håndterer risici. Det er en forståelse, som det er muligt at få på DTU Fødevareinstituttets konference om risikovurderinger og deres betydning den 23. september 2022.

Det er gratis at deltage i konferencen, som er støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Food & Bio Cluster Denmark samt EFSA. Konferencen markerer også, at EFSA fejrer 20 års jubilæum i år.

Fredag den 23. september 2022 kl. 9-16

DTU
Bygning 101
Glassalen ved kantinen
Anker Engelundsvej 1
2800 Kgs. Lyngby

Program

Institutdirektør Christine Nellemann fra DTU Fødevareinstituttet indleder og afslutter konferencen.

Direktør Bernhard Url fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoriet, EFSA vil fortælle om EFSA’s baggrund, rolle og de fremtidige udfordringer med eksempler af særlig relevans for Danmark.

Derudover vil Landbrug & Fødevarer bidrage med oplæg udover en række rådgivere og forskere fra DTU Fødevareinstituttet, som tilsammen vil give indblik i forskellige typer af risikovurderinger og deres betydning for myndighederne, fødevareerhvervet og forbrugerne i Danmark.

Se hele programmet her (pdf)

Konferencen foregår primært på dansk.

Tilmelding

Det er gratis at deltage i konferencen. På grund af begrænset deltagerantal og forplejning er tilmelding nødvendig senest den 19. september 2022 via DTU Fødevareinstituttets website.

Under konferencen vil der være let servering og sandwich til frokost.

Læs E-artikel om risikovurderinger i DTU Fødevareinstituttet

Læs tema om risikovurdering

food@food.dtu.dk for spørgsmål om konferencen.